Overal die muts

De Amsterdam-muts is een hit. Tienduizenden worden er jaarlijks in China gemaakt en door toeristen in de hoofdstad gekocht. Maar ook Amsterdammers zetten hem op.

Ele uit Italië, drie dagen in Amsterdam

Hij is kleurrijk, opvallend en warm. „What’s not to like?”, zegt toerist Vanessa Lee (22) uit Wales. Ze draagt een witte muts met een roze pompon bovenop, oorflappen en dwars over de muts in paars AMSTERDAM. „Ik vind ’m heel modieus.”

Veel toeristen in Amsterdam denken daar hetzelfde over. Op de Dam komen deze middag tientallen toeristen met zo’n gekleurde Amsterdam-muts voorbij. Alle souvenirwinkels rond het plein verkopen ze. De prijzen variëren van vijf tot vijftien euro. „Het is momenteel het best verkochte product in onze winkel”, zegt verkoper Alex Mellis van Star Souvenirs terwijl hij de voorraad mutsen aanvult.

Volgens Mellis is de trend drie jaar geleden begonnen bij het populaire souvenirmerk Robin Ruth. Een Nederlands bedrijf dat voorheen voornamelijk Amsterdam-tassen verkocht en drie jaar geleden de muts op de markt bracht. Het bedrijf laat inmiddels 50.000 Amsterdam-mutsen per jaar maken in China. Souvenirwinkels kopen die in voor 4,75 euro.

De Amsterdam-muts is geïnspireerd op de kleurrijke Inca-muts en de Noorse muts, zegt Boaz Avrahami, eigenaar van Robin Ruth. „Die mutsen hebben ongeveer hetzelfde model, maar niet dat leuke bolletje bovenop en aan het uiteinde van de touwtjes van de oorflappen. Dat heb ik bedacht. En het idee om de naam van de stad erop te zetten ook.” Hij verkoopt varianten van de muts sinds kort ook in andere hoofdsteden over de hele de wereld. „New York, Berlijn, Helsinki, Kopenhagen, noem maar op. Je kan ze overal tegenkomen.”

Er zijn meer groothandelaren die dit type verkopen. „En elk jaar neemt de vraag toe”, vertelt Samantha den Brave, verkoper van groothandel Total Dutch. „Het is een trend.” Voor deze winter heeft de groothandel per kleur zo’n 5.000 mutsen laten maken in China. Ter vergelijking: vorig waren dat er 2.500. De groothandel heeft zelf ook zeven souvenirwinkels in de Amsterdamse binnenstad waar de muts wordt verkocht. „In onze winkels gaan er tientallen per dag over de toonbank. Sommige kleuren zijn voor de rest van deze winter al uitverkocht.”

Pascal Giordano, een 20-jarige student uit Milaan, vindt de muts typisch Amsterdams. „De muts staat symbool voor de Amsterdamse lifestyle: coffeeshops, de Wallen. Overal waar we komen hangt een relaxte sfeer en zien we die muts.” Om zich aan te passen kochten hij en een vriend er op de eerste dag meteen één, zegt hij.

Jeroen Over (23) uit Tilburg staat met zijn vriendin in een souvenirwinkel in de Warmoesstraat te kijken naar de rijen mutsen. „We zagen er zo veel mensen mee lopen dat we er misschien ook wel één willen kopen”, zegt hij. „Het is een leuk souvenir, zo vaak komen we niet in Amsterdam. En een tientje is niet duur.”

Groothandelverkoper Den Brave bevestigt dat inderdaad ook veel Nederlanders de mutsen kopen. „Oók Amsterdammers. Ze zijn trots op hun stad en dat willen ze laten zien.” Myrna Verzeilberge, vertegenwoordiger van Robin Ruth: „Zelfs als je op wintersport gaat kom je Nederlanders met zo’n Amsterdam-muts tegen.”

    • Yasmina Aboutaleb