Gemeente Den Haag onderzoekt intercitylijn naar Brussel

AMSTERDAM - Een informatiebord boven het perron op station Amsterdam Centraal kondigt het vertrek aan van de Fyra, de nieuwe hogesnelheidstrein die Brussel-Zuid verbindt met Amsterdam. De Fyra rijdt voorlopig dagelijks tien keer tussen beide stations, met haltes in Brussel-Centraal, Antwerpen, Rotterdam en Schiphol. ANP EVERT ELZINGA De Fyra, de nieuwe hogesnelheidstrein rijdt wel naar Brussel, maar stopt niet in Den Haag. De gemeente wil nu toch onderzoeken of een intercityverbinding niet mogelijk is. Foto ANP / Evert Elzinga

Den Haag bekijkt of er toch een intercityverbinding kan komen met Brussel. De gemeente is een marktonderzoek gestart naar de mogelijkheden voor een spoorlijn tussen Den Haag CS en Brussel-Zuid/Midi. Ook is de benodigde spoorcapaciteit voor zo’n verbinding aangevraagd bij ProRail.

De intercity zou ook moeten stoppen in Delft, Rotterdam, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen, Mechelen en Brussel-Centraal. Sinds 9 december rijdt de Beneluxtrein tussen Den Haag en Brussel niet meer. De Fyra die naar België rijdt, stopt niet in Den Haag. De gemeente vindt het belangrijk dat er een nieuwe rechtstreekse verbinding met Brussel tot stand komt. Den Haag gaat met een aantal vervoerders om tafel zitten binnenkort zegt wethouder van Verkeer, Peter Smit:

“We hebben het marktonderzoek in korte tijd op kunnen zetten. De aanvraag voor het treinpad is de deur uit en eind januari spreken we met de eerste bedrijven. In totaal nodigen we zes a zeven bedrijven uit om de mogelijkheden van de door ons gewenste treinverbinding te onderzoeken.”

Voor de aanvraag van spoorcapaciteit (een treinpad) is de gemeente bezig een besloten vennootschap (B.V.) op te richten, want een dergelijke aanvraag kan alleen door een rechtspersoon met een commercieel belang worden gedaan. De B.V. en het gereserveerde treinpad kunnen later overgenomen worden door het spoorbedrijf dat de intercity-verbinding gaat verzorgen.