Boete NOS wegens sluikreclame

NOS Studio Sport heeft onterecht het beeldmerk van de Sponsor Bingo Loterij in beeld gebracht tijdens een aantal uitzendingen in februari 2009. Dat bevestigde de rechtbank in Amsterdam gisteren. De NOS moet daarom een boete betalen van 30.000 euro wegens sluikreclame.

De Amsterdamse rechter bevestigt daarmee het oordeel van het Commissariaat voor de Media. De toezichthouder had al eerder geoordeeld dat het naderhand toevoegen van beeldmerken aan het verslag van een (sport) evenement nadrukkelijk sluikreclame is en daarmee ontoelaatbaar. De NOS en de Sponsor Bingo Loterij waren tegen de straf van het Commissariaat in beroep gegaan.

De rechtbank halveerde wel de boete die het Commissariaat de NOS had opgelegd, onder meer wegens toezeggingen van de NOS.

De rechtbank stelde het Commissariaat verder in het gelijk door het beroep dat ook Eredivisie CV had ingesteld ongegrond te verklaren. Volgens de rechter kan het bedrijf niet als belanghebbende worden aangemerkt.