9 maanden later en nog geen Aegon

Problemen met bedrijven en overheidsdiensten? Help@NRC gaat elke woensdag op zoek naar antwoorden. Vandaag: Aegons traagheid en Sparta’s garantie.

Meneer De Jong gaat scheiden, mailt hij aan Help@NRC. Dus wat doe je dan? Je vraagt bij je pensioenfondsen ‘waardebepaling voor verevening’ aan, zodat ook de pensioenuitkering netjes kan worden verdeeld. Bij mevrouw De Jong was dat zo geregeld, bij één van de pensioenfondsen van meneer De Jong ook. Maar Aegon blijkt „een geval apart”.

Op 25 april heeft meneer een schriftelijke aanvraag gedaan. In augustus – „wel laat, dat klopt” – is hij maar eens gaan bellen. De man die hem te woord stond „deed heel moeilijk” en zei dat het wel drie maanden kon duren.

In september heeft De Jong nóg maar eens gebeld. Dit keer bezwoer een aardige dame dat het document binnen veertien dagen op de mat zou liggen. Niet dus. In november weer gebeld. Binnen tien dagen zou het er zijn. Wederom niet. Toen wist iemand van Aegon te vertellen dat het dit jaar (2012) niet meer zou lukken.

„Wat moet je nu met zo’n bedrijf”, schrijft De Jong. „Ik heb onze advocaat nog gevraagd eens te informeren, maar die gaf gelijk aan dat pensioenfondsen daar niet gevoeliger voor zijn.”

Nu is het dus aan Help@NRC. Een alleraardigste persvoorlichter zegt: „Hm. Het klinkt alsof dit een stuk sneller had gemoeten. Ik ga het uitzoeken.” Een paar uur later meldt hij zich. Dit verdient niet de schoonheidsprijs, zegt hij. „Eind deze week heeft meneer De Jong de gegevens waar hij om gevraagd heeft. En onze oprechte excuses.”