Zorgen bij PostNL na mislukking TNT

De overname van pakjesbedrijf TNT gaat niet door en opeens is de vraag: wat moet het bedrijf dan? „Het langdurige fusieproces heeft het management afgeleid.”

TNT moet zich nu op het eigen bedrijf met 77.500 werknemers concentreren. Foto Floren van Olden

Amsterdam. - Het persbericht leest als een aardrijkskundeles. Afgelopen september maakte TNT Express bekend dat het zijn Europese netwerk had uitgebreid met een nieuwe bestemming: Podgorica, de hoofdstad van het bergstaatje Montenegro. „Na de recente toevoeging van Albanië, Macedonië, Wit-Rusland en Moldavië betekent deze uitbreiding dat het netwerk van TNT Express zich uitstrekt over veertig landen in Europa”, zo meldt het persbericht dan enthousiast. „De rit van 470 kilometer door de bergen tussen Belgrado en de hoofdstad van Montenegro duurt tien tot twaalf uur.”

Maar weinigen besteedden aandacht aan het bericht. TNT Express zou immers worden overgenomen door de Amerikaanse koeriersdienst UPS. Nu die overname is mislukt zou dat weleens kunnen veranderen – en zijn mededelingen over stadjes als Podgorica opeens interessant. TNT Express moet de komende maanden een strategie ontwikkelen om als zelfstandig bedrijf verder te gaan. Daarbij zal bestuursvoorzitter Bernard Bot zich naar alle waarschijnlijkheid richten op zijn core business: het bezorgen van pakketten binnen Europa.

Ook UPS was daarin geïnteresseerd. De Amerikaanse bezorgdienst uit Atlanta had met de overname van TNT een majeure speler kunnen worden op het Europese continent. Gisteren maakte UPS bekend dat het zijn bod van 5,2 miljard euro op TNT Express had ingetrokken. De Europese Commissie had laten weten niet te kunnen instemmen met de fusieplannen van de Amerikanen.

Door de overname zouden er voor veel Europese consumenten slechts twee grote koeriersdiensten overblijven: UPS en Deutsche Post/DHL. Volgens de Europese Commissie zou de overname van TNT de concurrentieverhoudingen op de Europese markt te veel hebben verstoord.

Als FedEx, die andere grote Amerikaan, zich niet meldt met een nieuw – maar vast lager – bod moet TNT Express het dus in zijn eentje doen. En ook voor topman Bot zal dat even wennen zijn. In september moest de financieel directeur plotseling het roer overnemen van bestuursvoorzitter Marie-Christine Lombard, die vertrok naar het Franse logistieke bedrijf Geodis. In de afgelopen maanden heeft Bot veel tijd moeten besteden aan de overname. „Het langdurige fusieproces heeft het management afgeleid”, schrijft TNT Express in een persbericht van gisteren.

Nu zal Bot zich moeten concentreren op zijn eigen bedrijf in plaats van op de avances van die ander. Hij zal daarbij voorlopig voortbouwen op de strategie zoals die uiteen werd gezet door zijn voorganger, Lombard. In de visie van Lombard lag de groei vooral in het goedkopere transport over de weg. De uitbreiding van het netwerk in Oost-Europa past in die plannen. De luchtvloot van TNT op de luchthaven van Luik werd het afgelopen jaar ingekrompen.

Analisten zijn positief over de toekomst van TNT Express als zelfstandig bedrijf. „Ik heb daar geen twijfel over”, zegt Maarten Bakker van ABN Amro. Zo ook Nico van Geest van beleggingsadviseur Keijser Capital. „TNT is geen aangeschoten wild”, stelt zij. „We hebben het hier over een bedrijf dat in Europa de gedeelde eerste plaats bezet, naast DHL/Deutsche Post.”

Volgens de analisten moet die leidende positie in Europa verder worden versterkt. „Er zou een business case gebouwd kunnen worden rond de Europese markt”, zegt Philip Scholte van Rabobank. „De opkomende markten hebben niet datgene gebracht waar TNT op hoopte. ”

De analisten wijzen ook op de besparingen die deel uitmaakten van de plannen van Lombard. Volgens de voormalig bestuurder zou er in 2013 structureel 150 miljoen euro moeten worden bespaard op het Europese netwerk. Op welke manier dat moet gebeuren is nog niet duidelijk, zo laat een woordvoerder van TNT Express weten. Hoog tijd voor concrete plannen, zegt Philip Scholte van Rabobank. „Kosten eruit; dat moet de eerste prioriteit hebben.”

De vakbonden maken zich zorgen over wat de plannen betekenen voor het personeel. Ook bij een overname door UPS zouden er ontslagen zijn gevallen, erkent Susan Eijgermans van Abvakabo FNV. „Maar bij UPS waren er afspraken gemaakt over een tijdspad van drie jaar. Nu is het opnieuw onduidelijk wat er gaat gebeuren.”

    • Dolf de Groot
    • Steven Derix