Voorspellingen 2013: nee we willen niet zwaaien naar onze televisie

Deloitte voorspelt de mediatrends van 2013. Media-

gebruikers blijken traditioneler dan mediabedrijven. Ze blijven hardnekkig voor de tv en achter de pc hangen.

Zwaai naar de televisie en het volgende kanaal verschijnt. Of roep naar het apparaat en de tv gaat harder, zachter of uit. Het kan al. Dit jaar komen tientallen dure tv’s op de markt die de kijker kan bedienen met gebaren of zijn stem. Maar vervangt dat de afstandsbediening? Voorlopig niet, zeggen deskundigen van accountants- en adviesbureau Deloitte. 99 Procent van de kopers van zo’n geavanceerde tv zal het zwaai- of schreeuw-zappen even uitproberen maar pakt daarna weer snel z’n vertrouwde afstandsbediening.

2013 wordt een turbulent jaar voor de media- en technologiesector in Nederland. Hilversum gaat hervormen, kranten fuseren of worden overgenomen, KPN introduceert snel mobiel internet – waarvan de frequenties het telecombedrijf een fortuin kostten. Maar wat merkt de kijker en lezer daarvan? Welke veranderingen raken de consument in zijn dagelijkse mediagebruik? Deloitte beschrijft ze in zijn nieuwe TMT Predictions, de jaarlijkse voorspellingen voor de wereldwijde telecom-, media- en technologiesector.

Consumenten nemen geen afscheid van ‘oude’ technieken en traditionele media, schrijven de adviseurs van Deloitte in het rapport dat vandaag verschijnt. Futurologen en trendwatchers voorspellen misschien anders, maar de afstandsbediening blijft dus populair. Televisiezenders en kabelmaatschappijen zijn bovendien de dominante partijen op het gebied van web-tv, en niet de technologiebedrijven. Deloitte waarschuwt ook: van alle wachtwoorden bedacht door computergebruikers – zelfs passwords die systeembeheerders veilig vinden – valt 90 procent te hacken binnen enkele seconden.

„Onze belangrijkste taak is het doorprikken van hypes”, zegt Roel van Rijsewijk van Deloitte. Samen met Daan Witteveen is hij verantwoordelijk voor de Nederlandse inbreng in de wereldwijde Predictions. „Wat wij doen is factchecken van technologische innovaties. Vorig jaar stonden de media vol van verhalen over 3D-printen van bijvoorbeeld vlees of vuurwapens. Dat enthousiasme hebben we in de vorige editie proberen te temperen.”

Deloitte baseert zijn voorspellingen niet alleen op eigen inzichten en gesprekken met klanten, maar gebruikt ook allerhande relevante data om de voorspellingen te staven. Dat gaat niet altijd goed. Vorig jaar stelden de adviseurs dat zogenoemde display-advertenties op internet – banners, buttons en videospots – meer zouden groeien dan advertenties bij zoekopdrachten (van met name Google). Die voorspelling kwam helemaal niet uit, meldt Deloitte zelf op zijn website. Vooral in de rubrieksadvertenties bij zoekopdrachten van Google zit nog groei.

1 Groter, beter, sneller

De bekendste wet in de technologie, de wet van Moore, gaat ook in 2013 op. Het wordt ook dit jaar weer groter, beter en sneller. Televisiebouwers brengen de eerste apparaten op de markt met een nog betere beeldkwaliteit. Deze zogenoemde 4K-standaard heeft een vier keer zo hoge resolutie als de huidige hd-tv.

Mobiele internetgebruikers krijgen de beschikking over snellere verbindingen: dankzij LTE (ook wel 4G) moet surfen met een smartphone en tabletcomputer veel sneller gaan. Maar, waarschuwt Deloitte, dat kan ook tegenvallen. De behoefte aan mobiele breedbandverbindingen is zo hoog dat die de gebruikers regelmatig in de steek zullen laten. Hou dit jaar dus rekening met storingen.

2 Oude zenders domineren online tv

Nieuwe technologie gooit de gehele bedrijfskolom, de complete productieketen overhoop, zeggen deskundigen. Kijk naar de muziekindustrie. Zie de makelaardij. Maar in de media en telecom valt dat nog wel mee, schrijven de auteurs van de Deloitte’s TMT Predictions 2013. Amerikaanse nieuwkomers als Hulu en Netflix, die mogelijk dit jaar naar Nederland komen, worden voorlopig niet de dominante partijen in online-tv. Deloitte verwacht meer van traditionele aanbieders: zenders als de publieke omroep (Uitzending gemist) en RTL (RTL XL) en kabelbedrijven als UPC (Horizon) en Ziggo.

Telecombedrijven zullen meer diensten toevoegen aan hun abonnementen, verwacht Deloitte. „Onbeperkt muziek luisteren op je mobiel via Spotify, is daarvan het beste voorbeeld”, zegt Daan Witteveen van Deloitte. „Vroeger werd gezegd dat ‘digitaal’ de traditionele spelers in hun voortbestaan bedreigde, maar nu snappen zij het steeds beter.”

De financiering van nieuwe producten en diensten zal wel veranderen, verwacht Witteveen. „Crowdfunding breekt dit jaar echt door. Daar ben ik blij om. Het is een heel serieuze manier om innovatie te stimuleren.” Bij crowdfunding geeft een grote groep sympathisanten geld aan een nieuw initiatief: de massa is de mecenas. Dat kan een journalistieke productie zijn in Ecuador via de Nederlandse site Voordekunst.nl of een hip horloge op het Amerikaanse Kickstarter.com. Dergelijke sites halen dit jaar 3 miljard dollar (2,2 miljard euro) op, verwacht Deloitte, twee keer zoveel als vorig jaar.

3 Apparaten: Liever achter de pc dan op de smart phone of tablet

Deloitte verwacht dat in 2013 voor het eerst meer dan 1 miljard smartphones worden verscheept. Het totaal aantal telefoons met aanraakscherm of QWERTY-toetsenbord, komt zo op 2 miljard. Dat betekent echter niet dat ook het gebruik van alle geavanceerde mogelijkheden van smartphones groeit. Sterker, Deloitte denkt dat steeds meer mobiele bellers zich zullen beperken tot telefoneren, korte berichtjes sturen en fotograferen.

Een soortgelijke zelfde trend onderscheiden de auteurs bij zogenoemde connected-televisies, tv’s met een internetaansluiting. De verkoop groeit dit jaar; echter niet omdat kijkers willen internetten op hun tv, maar omdat de industrie alleen nog maar connected-tv’s maakt.

Ondanks de opkomst van smartphones en tablets blijft de pc het populairste apparaat om te internetten. Volgens Deloitte komt dit jaar 80 procent van het dataverkeer op internet van desktops en laptops. Niet alleen op het werk maar ook thuis. Meer dan 70 procent van de tijd waarin we computerapparatuur gebruiken is dat de pc. En niet de iPhone of iPad.

4 Vernieuwing: gemak of veiligheid

Alle innovaties in technologie, media en telecom, worden die gemaakt omdat het technisch kan of omdat de consument het wil? „Niet alle innovatie is even zinvol”, zegt Roel van Rijsewijk van Deloitte. Zappen kan zoals gezegd al met armgebaren of de stem, maar de kijker gebruikt liever de afstandsbediening. Tot Van Rijsewijks frustratie lijken producenten van smartphones en andere apparaten meer tijd en geld te besteden aan het bedieningsgemak en het uiterlijk van hun spullen dan aan veiligheid. „Dat begint onhoudbaar te worden. De beveiliging van persoonlijke informatie moet vanaf het begin worden meegenomen in het ontwerp. Een apparaat moet secure by design zijn. ”

Volgens Deloitte zijn digitale diensten die slechts zijn beschermd met een gebruikerswachtwoord simpel te kraken. Meer dan 90 procent van de passwords heeft een hacker binnen seconden ontcijferd. Dat kan miljardenschade opleveren, een dalend vertrouwen in digitale transacties en forse reputatieschade voor betrokken bedrijven.