Nog snellere en betere techniek, van consumenten hoeft het niet zo

A model plays Fruit Ninja, a popular mobile game, on TCL's UltraSurface TV at the International Consumer Electronics Show in Las Vegas, Wednesday, Jan. 9, 2013. (AP Photo/Jae C. Hong) AP

Even zwaaien naar de tv om te zappen, roepen voor het volume. Het kan al. Maar zal het de afstandbediening verdrijven? De deskundigen van Deloitte denken van niet. Vandaag komt TMT Predictions uit, hun jaarlijkse rapport met voorspellingen voor de wereldwijde telecom-, media- en technologiesector. Hieronder de belangrijkste trends.

Het wordt ook dit jaar weer groter, beter en sneller.

Televisiebouwers brengen apparaten op de markt met een nog betere beeldkwaliteit. Deze zogenoemde 4K-standaard heeft een vier keer zo hoge resolutie als de huidige hdtv.

Mobiele internetgebruikers krijgen de beschikking over snellere verbindingen: dankzij LTE (ook wel 4G) gaat surfen met een smartphone en tabletcomputer veel sneller. Maar de behoefte aan mobiel breedband is zo hoog dat die de gebruikers regelmatig in de steek zullen laten. Hou dus rekening met storingen.

Oude zenders domineren online televisie.

Amerikaanse diensten als Hulu en Netflix, die mogelijk dit jaar naar Nederland komen, zijn voorlopig niet de dominante partijen in online-tv. Deloitte verwacht meer van de publieke omroep (Uitzending Gemist) en RTL (RTL XL) en kabelbedrijven als UPC (Horizon) en Ziggo.

Telecombedrijven zullen meer diensten toevoegen aan hun abonnementen, zoals KPN al doet met onbeperkt muziek luisteren via Spotify.

De financiering van nieuwe producten en diensten zal veranderen. Crowdfunding, waarbij een grote groep sympathisanten geld geeft aan een innovatief plan, breekt dit jaar echt door. Sites die dit faciliteren, zoals kickstarter.com of het Nederlandse voordekunst.nl, halen dit jaar 3 miljard dollar (2,2 miljard euro) op, verwacht Deloitte, twee keer zoveel als vorig jaar.

Surfen: liever achter de pc dan op de smartphone of tablet.

Deloitte verwacht dat in 2013 voor het eerst meer dan 1 miljard smartphones worden verscheept. Dat betekent echter niet dat ook het gebruik van alle geavanceerde mogelijkheden ervan groeit. Sterker, Deloitte denkt dat steeds meer mobiele bellers zich zullen beperken tot telefoneren, korte berichtjes sturen en fotograferen.

Eenzelfde trend onderscheiden de auteurs bij zogenoemde connected-televisies, tv’s met een internetaansluiting. De verkoop groeit dit jaar. Niet omdat kijkers willen internetten op hun tv, maar omdat de industrie alleen nog maar connected-tv’s maakt.

De computer blijft het populairste apparaat om mee te internetten: 80 procent van het dataverkeer komt van desktops en laptops. Zowel op het werk als thuis. Meer dan 70 procent van de tijd waarin we computerapparatuur gebruiken is dat de pc, niet de iPhone of iPad.

Gemak gaat vaak voor veiligheid. Volgens Deloitte zijn producenten te veel gericht op het bedieningsgemak en het uiterlijk van hun spullen. Beveiliging komt daarna, maar Deloitte vindt dat beveiliging van persoonlijke informatie vanaf het begin meegenomen moet worden in het ontwerp. Digitale diensten met alleen een wachtwoord zijn simpel te kraken. Meer dan 90 procent van de passwords heeft een hacker binnen seconden ontcijferd. Dat kan miljardenschade opleveren, en zorgt voor een dalend vertrouwen in digitale transacties. een dalend vertrouwen in digitale transacties en forse reputatieschade voor betrokken bedrijven.

    • Jan Benjamin