Nieuw spotje Coca-Cola kaart obesitas aan: wij verkopen ook light frisdrank

Van frisdrank word je dik. Zoveel is inmiddels wel duidelijk. In een poging de publieke opinie gunstig te beïnvloeden wijst ‘s werelds grootste frisdrankenproducent in een nieuwe commercial erop dat het ook soda’s verkoopt die weinig calorieën bevatten. Damage control dus. Maar of het helpt?

Printscreen van de commercial.

Van frisdrank word je dik. Zoveel is inmiddels wel duidelijk. In een poging de publieke opinie gunstig te beïnvloeden wijst ‘s werelds grootste frisdrankenproducent in een nieuwe commercial erop dat het ook soda’s verkoopt die weinig calorieën bevatten. Damage control dus. Maar of het helpt?

Een Nederlands onderzoek vorig jaar bewees het onomstotelijk: frisdrank maakt dik, het is vloeibare suiker. Kinderen die niet meer dagelijks fris drinken, waren na anderhalf jaar een hele kilo lichter. Het was slecht nieuws voor frisdrankproducenten, die toch al steeds meer onder druk komen te staan door toenemend overgewicht landen als de VS. In New York geldt bijvoorbeeld vanaf 1 maart een verbod op bekers en blikken fris die groter dan een halve liter zijn.

Het aantal calorieën in cola is veel minder

Frisdrankengigant Coca Cola besloot kennelijk dat het tijd was voor een charmeoffensief en vandaag publiceert het daartoe een nieuwe tv-commercial. In het spotje vraagt de onderneming aandacht voor het probleem van obesitas. Vervolgens benadrukt het bedrijf dat het van de meer dan 650 soorten frisdranken die het produceert er 180 inmiddels een laag caloriegehalte bevatten of een low-calorie versie. Op scholen is het aantal calorieën in frisdranken daardoor gedaald met 90 procent claimt Coca-Cola.

Een ander spotje dat later deze week zal worden gelanceerd, gaat over activiteiten waarmee je de 140 ‘happy calories’ die een blikje cola bevat, kan verbranden: zoals de hond uitlaten, lachen en het doen van een vreugdedansje. In een andere versie wordt geprobeerd helderheid te scheppen over het aantal calorieën in cola, want dat is veel minder dan mensen denken, zo betoogt de onderneming. In verschillende Amerikaanse media wordt flink over gediscussieerd over het charmeoffensief van Coca-Cola:

Consumptie van veel suiker leidt tot diabetes

Mike Jacobson, directeur van het wetenschapscentrum Center for Science in the Public Interest, toont zich sceptisch in een artikel van de Huffington Post. Het informatiecentrum publiceerde eerder een parodie op de befaamde Coca-Colareclame met de ijsberen om juist aan te kaarten hoe ongezond cola is.

Consumptie van lightfris neemt toe

Maar, waarschuwt de nummer 1 frisdrankfabrikant van de wereld: alle calorieën die je consumeert dragen bij aan vetzucht, niet alleen calorieën van frisdrank. Daar heeft het bedrijf op zich gelijk in. Maar dat wil niet zeggen dat het daarmee gezond is als je dus in plaats van gewone frisdrank lightvarianten drinkt. Terwijl de consument dat doorgaans wel denkt. De consumptie van lightfris neemt al jaren toe.

Maar wie dagelijks lightfrisdranken achterover slaat, heeft 43 procent meer kans op hart- en vaatziekten blijkt uit een onderzoek in New York dat vorig jaar werd gepubliceerd in het Journal of General Internal Medicine. Bovendien zitten er ook in lightfris nog steeds veel zuren, die het glazuur van het gebit aantasten en kans geven op meer gaatjes. Het beste devies lijkt misschien daarom wel: drink verstandig, eet een appel.