Lidewij had gelijk: de uil is een trend

‘De uil is een trendvogel.’ Die uitspraak van Lidewij Edelkoort in televisieprogramma Zomergasten afgelopen augustus, leverde op Twitter vooral hoongelach op. Maar de trendwatcher had wel degelijk gelijk. In de vorm van T-shirts, sokken, kettinkjes, kussens, mokken en portemonnees is de uil inmiddels de schappen van vrijwel elke grote modeketen ingevlogen. En volgens Edelkoort zijn zelfs de ronde ‘uilenbrillen’ – groot gemaakt door ex-Beatle John Lennon en politiek leider Mahatma Ghandi – een afgeleide van het diertje. De uilenbrillen zijn alweer een tijdje populair onder hipsters en ook terug te vinden in de collecties van ontwerpers als Louis Vuitton en Maison Martin Margiela. De uil ging definitief mainstream toen Justin Bieber er in oktober een op zijn onderarm liet tatoeëren.

Waar komt deze uilentrend vandaan? Zoals wel vaker, werd hij geboren op de catwalk. Modeontwerper Marc Jacobs kwam met tientallen met uilen bezaaide accessoires in zijn wintercollectie voor 2009. Jacobs is openlijk Harry Potter-fan, dus zijn ontwerpen zouden zomaar een hommage aan Hedwig kunnen zijn, Harry’s sneeuwuil.

Volgens Hilde Roothart van trendbureau Trendslator zit er meer achter. „De uil staat symbool voor wijsheid. We zitten in een periode waarin behoefte is aan bezinning en sturing. De uil kan zien in de nacht. Dat hebben we nodig nu we het gevoel hebben dat we in het donker zitten.”

Trendbureau Oltmans van Niekerk zegt precies hetzelfde. „Uilen passen perfect bij de tijdsgeest. Ze symboliseren de visie die we nodig hebben om met de veranderingen in de economie en de rest van de wereld om te gaan.”

Modeontwerpers zoals Marc Jacobs analyseren de zeitgeist grondig. Of de trendhongerige tienermeisjes die de uilengoederen zo gretig inslaan dit ook doen omdat ze snakken naar wijsheid, is nog maar de vraag. Trendwatcher Roothart denkt van wel. „Dieren hebben een zeer sterke metaforische waarde, je onbewuste maakt die associaties wel degelijk.”

En dieren zijn nu sowieso in de mode. Givenchy verkoopt razend populaire T-shirts met rottweilers erop en de sweaters van Kenzo waarop een tijger geborduurd is, zijn overal uitverkocht. Poezen en vossen zijn ook veel te zien. „We verschuiven onze focus naar de natuur”, zegt Roothart. „De economie als uitgangspunt heeft ons niet veel goeds gebracht. De natuur is waar het uiteindelijk om draait: zonder water en zuurstof houdt het leven op, maar zonder geld redden we het wel.”

In Next trend gaan we op zoek naar het verhaal achter hedendaagse trends.

    • Nathalie Wouters