Eindelijk: een zoekmachine voor Facebook

Vanavond kondigde Facebook zijn nieuwe ‘sociale’  zoekmachine aan, Graph Search. Het is geen Google-killer maar een noodzakelijke manier om Facebook levendig te houden. En een goede stok achter de deur om je privacy-instellingen op Facebook nog eens na te lopen. Oprichter Mark Zuckerberg trok een uur uit om de nieuwe zoekfunctie uit te leggen. Straks

Zoeken op Facebook levert nieuwe vrienden op, die je nog eens kunt filteren op relatie, geslacht, werkgever, bezochte school, enzovoort.

Vanavond kondigde Facebook zijn nieuwe ‘sociale’  zoekmachine aan, Graph Search. Het is geen Google-killer maar een noodzakelijke manier om Facebook levendig te houden. En een goede stok achter de deur om je privacy-instellingen op Facebook nog eens na te lopen.

Oprichter Mark Zuckerberg trok een uur uit om de nieuwe zoekfunctie uit te leggen. Straks kunnen de Facebook-leden rechtstreeks zoeken naar foto’s, personen, likes en profielen. De vragen verschijnen als ‘menselijke taal’ zodra je begint te typen . Zoals ‘Waar vind ik goede restaurants in New York?’ en vervolgens komen tips van je vrienden naar boven. Of zoek naar foto’s van je gezamenlijke vakantie met een paar Facebook-vrienden. Het resultaat is een scherm met foto’s van verschillende Facebook-profielen.

Dat ‘graph’ duidt op de sociale grafiek die Facebook van je activiteiten verzamelt. Nu krijgen gebruikers in theorie dezelfde soort inzichten als Facebook en zijn commerciële partners hebben. Wie van mijn vrienden heeft een hond? Waar gaan mijn vrienden graag eten, wat voor stijl muziek vinden ze leuk?

Voorbeelden van zoekopdrachten:

· People who like tennis and live nearby
· Photos before 1990
· Photos of my friends in New York
· Sushi restaurants in Palo Alto my friends have liked
· Tourist attractions in Italy visited by my friends

Graph Search is een hele verbetering ten opzichte van de Facebook nieuwsstroom en tijdlijn, vrij onoverzichtelijke lijsten. Het is eigenlijk moeilijk voor te stellen dat Facebook zich jarenlang met zo’n gebrekkige zoekfunctie heeft kunnen redden.

De nieuwe zoekmachine draait vooralsnog als beperkte test in de Engelstalige Facebook-versie. Is Graph Search dan wel groot nieuws? Het is in ieder geval nieuws van een groot bedrijf. Als het enorme Facebook, met zijn 1 miljard gebruikers, nieuwe functies toe gaat voegen, kan dat ten koste gaan van andere webbedrijven.

Geen Google-killer

Facebooks concurrent, Google, heeft ook social search ingevoerd: het presenteert bij de zoekresultaten de aanbevelingen van vrienden van Google+. Google+ telt volgens de laatste cijfers ruim 400 miljoen leden. Maar Graph Search doorzoekt niet het gewone web en is zeker geen Google-killer. Het is eerder een manier om Facebook levendig te houden. De groei van het netwerk neemt in westerse landen af, verzadiging treedt onder meer op in de Amerikaanse en Britse markt. Dat betekent dat Facebook meer functies moet toevoegen om het activiteitenniveau op peil te houden.

Facebook is er nu vooral op gericht om mensen toe te voegen die je al daadwerkelijk kent, Graph Search moet je ook met mensen in contact brengen die dezelfde interesses hebben; dezelfde plaatsen bezoeken, dezelfde huisdieren en hobby’s hebben. Of zoals in het voorbeeldplaatje bovenaan: People who like things I like. Vervolgens kun je filteren op geslacht, relatie, woonplaats, bezochte school of werkgever en desgewenst nieuwe vrienden maken.

Commentaar van VentureBeat:

I really like the feature that lets you look at all the pictures you’ve previously commented on, or previously liked. It helps recall old memories, or locate photos you may want to disappear.
The unfortunate part is that you can’t search for queries such as, “Which of my friends are selling tickets in San Francisco?” or “Which friends are sick?” For example, the app Help, I Have the Flu searches your Facebook for posts that include the words “sneezes,” “flu,” or “coughs.” It’ll happily send a message out to your friends letting them know to send you soup because you’re stuck in Tissue Town.

Weinig groei

Forrester-analist Nate Elliot: “Het zou een ramp voor Facebook zijn als gebruikers weinig nieuwe vrienden of verbindingen toevoegen en hun persoonlijke netwerk naar verloop van tijd minder actief worden. Dat is een realistisch gevaar: er zit weinig groei in het gemiddeld aantal vrienden per gebruiker. Graph Search is ontworpen om sneller nieuwe vrienden te vinden. Als er meer veranderingen in je persoonlijke netwerk zijn, word je actiever en kom je vaker terug naar de site.” Daar gaat het Facebook om, want uiteindelijk kunnen op terugkerende bezoekers meer advertenties verkocht worden.

Graph Search zou ook een nieuwe inkomstenbron voor Facebook kunnen zijn als er gesponsorde berichten in de zoekresultaten opborrelen. Denk aan tips om ergens te gaan eten, de betere hotels of zachtaardige tandartsen. Op die manier zou Facebook ook een concurrent worden van diensten als Yelp en Foursquare, die geld verdienen met advertenties van lokale adverteerders.

Gemaakt door een ex-Googler

Maar niet alles dat Facebook uitvindt wordt een geheid succes. In 2010 kondigde Facebook de nieuwe sociale inbox aan die een eind zou moeten maken dat ‘ouderwetse’ email. Alle gebruikers kregen een gratis facebook.com-adres, maar er wordt niet minder om gemaild. Lars Rasmussen, maker van Graph Search, heeft er ook ervaring mee: hij werkte tot voor kort bij Google. Daar droeg hij bij aan Google Maps (een groot succes) maar ontwierp ook een van de grootste flops, Google Wave.

Voordat Graph Search het teststadium voltooit is het belangrijk om je privacy-instellingen nog eens na te lopen. Wildvreemden kunnen dadelijk gericht zoeken in foto’s en voorkeuren die je - wellicht per ongeluk - als ‘voor iedereen zichtbaar’ hebt gedeeld. Of foto’s waarin je getagd bent. Dat is vragen om privacyblunders. Facebook heeft onlangs nieuwe snelkoppelingen naar de privacyinstellingen ingevoerd - gebruik ze.

Je kunt je voor de test opgeven via facebook.com/graphsearch

Zoekopdrachten die geen resultaat opleveren worden via Bing beantwoord. Die zoekmachine van Microsoft heeft veel lokale verrijking in de VS en een paar Europese landen, maar helaas niet in Nederland.

 

 

 

    • Marc Hijink