Drie is te weinig: TNT Express blijft

De EU-commissaris heeft gesproken: pakjesdienst UPS mag TNT Express definitief niet overnemen. TNT was al van een overname uitgegaan en moet nu hard aan de bak.

Amsterdam. De Europees Commissaris had er al voor gewaarschuwd. Brussel gaat niet akkoord met de overname van TNT Express door het Amerikaanse pakjesbedrijf UPS, zei Joaquín Almunia (Mededinging) afgelopen vrijdag. Gisteren verloor het aandeel TNT Express bij opening van de beurs bijna 50 procent.

Tijdens een bijeenkomst in Brussel kregen de Amerikanen afgelopen vrijdag te horen dat de Europese Commissie werkt aan een negatieve beslissing over de fusieplannen. Dit weekend liet UPS aan TNT Express weten dat het zijn bod van 5,2 miljard euro moet terugtrekken. In een persbericht laat de pakjesbezorger weten „zeer teleurgesteld” te zijn.

Al vanaf oktober was het duidelijk dat Brussel de overname niet zomaar zou goedkeuren. Met het verdwijnen van TNT Express zouden er wereldwijd nog drie grote koeriersdiensten overblijven: UPS, FedEx en DHL. Volgens Europa zouden de concurrentieverhoudingen binnen de Europese markt voor expressebezorgdiensten daardoor worden verstoord.

In de afgelopen maanden is er druk onderhandeld over de voorwaarden waaronder de fusie wél zou kunnen worden goedgekeurd. Op 29 november presenteerde UPS een eerste pakket maatregelen om de verstoorde concurrentieverhoudingen te repareren. Het bedrijf diende daarna tot twee keer toe herziene plannen in.

Hoewel ze geen details naar buiten brachten , is het duidelijk dat UPS bereid was om grote delen van TNT af te stoten. In de laatste versie van de plannen, zo meldde de Financial Times vorige week, zouden bedrijfsonderdelen van TNT worden verkocht aan de Franse koeriersdienst DPD.

Maar volgens Almunia was dat niet voldoende. TNT Express – het vierde koeriersbedrijf in de wereld – is een koeriersdienst met een eigen luchtvloot, die de hele logistieke keten beheerst. Het verdwijnen van zo’n grote speler, zo zei Almunia vorige week, zou alleen kunnen worden goedgemaakt door de creatie van een nieuwe ‘integrator’. DPD is dat niet – ook niet na de overname van een aantal onderdelen van TNT. „Ik heb tegen UPS verteld dat ze met een equivalent moeten komen”, zei Almunia tegen de Britse krant. „En iedereen die de markt kent is ervan overtuigd dat DPD geen equivalent is.”

Zo komt er na bijna een jaar een einde aan de overnamepogingen van UPS. De grote vraag voor TNT Express is nu: hoe verder?

In een persbericht geeft het bedrijf toe dat het „langdurige fusieproces” het management heeft afgeleid. TNT laat weten dat het nu energie zal gaan steken in het „geruststellen van klanten” en het „zekerstellen van de motivatie van het personeel”.

In het afgelopen jaar ging iedereen in het bedrijf ervan uit dat het gedaan was met de zelfstandigheid van de onderneming. In september kondigde bestuursvoorzitter Marie-Christine Lombard plotseling haar vertrek aan – tot woede van president-commissaris Antony Burgmans. De leiding werd overgenomen door financieel directeur Bernhard Bot. Dat leek een interim-benoeming, maar hij zal nu hard aan de slag moeten om nieuwe lijnen uit te zetten .

De laatste keer dat het bedrijf met een strategisch plan kwam, was februari vorig jaar, toen Lombard aankondigde dat TNT Express zich meer op de Europese markt zou gaan concentreren. Gezien het bod van UPS, kort daarvoor, werden die plannen toen niet al te serieus genomen. Toch is dat het fundament waarop TNT Express verder zal moeten, aldus een woordvoerder nu. In het persbericht van gisteren laat het bedrijf weten dat het binnenkort met een update van de strategie zal komen.

Maar de komende tijd zal er niet alleen in Hoofddorp moeten worden geïmproviseerd. Kort na het verschijnen van het persbericht van TNT Express kwam zusterbedrijf PostNL met een officiële mededeling. Met het mislukken van de fusie moet het postbedrijf op zoek naar een nieuwe koper voor het enorme aandelenpakket in TNT, dat het bedrijf bij de fusie meekreeg.