Op jacht naar de beste prijs

Wat kost die verzekering? En vooral: wat kost die bij een ander? Elke dag bezoeken duizenden Nederlanders prijsvergelijkingssites. Door de crisis doen die goede zaken.

Redacteur Economie

Amsterdam. Maandagochtenden zijn het drukst, zegt Edmond Hilhorst, oprichter en directeur van Independer.nl, de vergelijkingssite voor onder meer zorgverzekeringen, auto-, uitvaart-, opstal- en reisverzekeringen. Hij weet ook wel hoe dat komt: „Mensen bedenken in het weekend dat ze willen besparen en regelen het dan op maandagochtend, als zij weer aan het werk zijn.”

Maar maandag 31 december was het wel extréém druk bij de helpdesk van Independer.nl, Die dag was de laatste kans voor Nederlanders die hun zorgverzekering wilden opzeggen. En, zo blijkt, dan willen zij toch graag even telefonisch contact. „Mensen zoeken bevestiging”, zegt Hilhorst. „Ze willen weten of ze de goede keuze hebben gemaakt. En soms is het wantrouwen richting internet. Ze zijn benieuwd of er wel iemand achter de site zit.”

Bijna vijfduizend telefoontjes kreeg Independer.nl – dat is gehuisvest in een door architect Dudok ontworpen rode bakstenen schoolgebouw in Hilversum – op die laatste maandag van het jaar. Wel of geen aanvullende tandartsverzekering? Eigen risico omhoog gooien, of toch maar niet?

Ondanks extra mankracht hingen er de hele dag door veertig à vijftig mensen in de wacht, vertelt Hilhorst.

Gisteren maakte de koepelorganisatie Zorgverzekeraars Nederland bekend dat 7,5 procent van de verzekerden in 2012 heeft gekozen voor een andere zorgverzekering: ruim 1,2 miljoen Nederlanders. 196.000 mensen switchten via Independer.nl. „Je ziet dat mensen zoeken naar goedkopere aanbieders en flink gaan schuiven met hun dekkingsgraad. Liever meer eigen risico in ruil voor lagere maandlasten.”

Independer.nl is in 1999 opgericht en telt intussen 170 medewerkers. Bij de klantenservice werken tachtig mensen. Sinds 2012 is verzekeraar Achmea grootaandeelhouder. Hilhorst bezwoer destijds dat Independer onafhankelijk en objectief blijft en dat Achmea geen voorkeursbehandeling krijgt of beter naar voren komt in zoekresultaten.

Ruim een jaar later blijkt dat 18,7 procent van de overstappers bij Independer.nl voor Achmea koos, terwijl die landelijk een marktaandeel heeft van 35 procent.

Aan een vergelijking verdient Independer.nl niet, maar voor iedere overstap krijgt de prijsvergelijker, die tevens als tussenpersoon fungeert, een vergoeding van de verzekeraar. Dat varieert van een paar tientjes van een offerteaanvraag tot een provisie van 2 à 3 procent voor een afgesloten (zorg)verzekering.

In 2011 maakte Independer.nl een omzet van 27 miljoen euro. De omzet over 2012, die gisteren bekend werd gemaakt, bedraagt ruim 38 miljoen euro. Een stijging van 43 procent.

Dus Independer.nl is een bedrijf dat profiteert van de crisis? „Nou ja, profiteren... Dat vind ik zo’n rotwoord”, zegt Hilhorst. „We moeten er heel hard voor werken. Maar laat ik het zo zeggen: de crisis biedt ons mooie kansen.” De afgelopen jaren zijn mensen meer gaan vertrouwen op internet, constateert hij. „Het aantal bezoekers groeit niet eens zozeer, maar het aantal mensen dat vergelijkt en vervolgens in actie komt neemt wel flink toe.”

    • Barbara Rijlaarsdam