‘Machinisten NS vinden opgevoerde aanrijdsnelheid levensgevaarlijk’

Op de plek van het treinongeval in Amsterdam wordt onderzoek gedaan naar de oorzaak. Foto ANP / Evert Elzinga

De opgevoerde aanrijdsnelheid bij stations is volgens machinisten levensgevaarlijk. Een machinist vergelijkt het Nederlande spoor in de Volkskrant met “een bananenrepubliek met een kerncentrale”. Het is volgens hem een kwestie van tijd voor het een keer goed misgaat.

De aanrijdsnelheid bij de meeste stations is nu nog maximaal 40 kilometer per uur. Bij Arnhem is de snelheid verhoogd naar 80 kilometer per uur. Bij Utrecht en Eindhoven naar 60.

“We denderen maar door met prestigeprojecten om meer treinen te laten rijden met minder vertraging, maar er is niemand die controleert hoe veilig dat allemaal is”, zegt de machinist in de krant.

‘Nog meer onrust na onderzoek treinbotsing Amsterdam’

Vakbond FNV Spoor vreest volgens het ochtendblad noodlottige gevolgen als het tot een botsing komt. De onrust onder machinisten zou worden aangewakkerd door een verslag dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid schreef over een treinbotsing in april vorig jaar in Amsterdam.

Bij een botsing tussen twee passagierstreinen vielen toen een dode en 190 gewonden. “Je moet er niet aan denken dat deze treinen 80 kilometer per uur hadden gereden”, zegt een machinist in de krant.

In het rapport is de raad kritisch op de NS, Prorail en de inspectie. Na eerdere botsingen zouden de spoorbedrijven hebben nagelaten aanbevelingen van de onderzoeksraad uit te voeren. De inspectie greep niet in.

‘Alle trucs uit de kast’

Door het nieuwe Europese veiligheidssysteem ERTMS zou het mogelijk zijn treinen op een veilige manier sneller te laten rijden. Dat systeem is naar verwachting pas in 2030 overal ingevoerd.

De inspectie ziet er sinds december strenger op toe dat treinen niet in tegengestelde richting op hetzelfde spoor worden gepland, maar volgens de machinisten is dat toezicht een papieren werkelijkheid. “Het gevaar ontstaat zodra een paar treinen vertraagd zijn, dan worden alle trucs uit de kast gehaald om de dienstregeling weer in het gareel te krijgen”, zegt een van hen in de krant.

    • Jules Seegers