Het jaar van de quinoa

Quinoa is hip. Ik geef het maar even door, speciaal voor die ene lezer die de afgelopen tijd onder een steen heeft geleefd en/of nog nooit een boek van Yotam Ottolenghi in handen heeft gehad. Het spul is al een tijdje bezig een cultstatus te verwerven onder culinairen. En nu is 2013 door de FAO uitgeroepen tot ‘Het Internationale Jaar van de Quinoa’.

Quinoa (spreek uit: kienwa) werd al 5000 jaar geleden verbouwd in de Andes. Het is geen graan, maar de vruchtjes van dit gewas uit de ganzenvoetfamilie lijken er wel veel op. Ze hebben een bijzonder hoge voedingswaarde – zijn onder andere rijk aan essentiële aminozuren, fosfor, koper, magnesium en ijzer – en bevatten geen gluten. Geen wonder dat de FAO dit pseudograan ziet als een belangrijke potentiële voedingsbron voor toekomstige generaties.

Was je als quinoa-voor vroeger aangewezen op reformwinkels – ikzelf ontdekte het een jaar of 15 geleden en was meteen verslingerd aan de notige smaak en de lichte, fluffy structuur – tegenwoordig heeft zelfs de Appie pakken quinoa in het assortiment. Al heb je bij de natuurwinkel nog steeds meer keuze; naast witte is er ook rode quinoa te koop, en afgeleide producten zoals quinoameel en quinoavlokken.

De eenvoudigste manier om quinoa bereiden is de korreltjes te koken zoals je rijst kookt: 15 - 20 minuten in water. Maar de mogelijkheden zijn eindeloos. Het graan-dat-geen-graan-is doet het fantastisch in salades. Je kunt er pilav-achtige gerechten mee maken. Kroketjes, burgers, soufflés, cakes, bedenk het maar en probeer het uit. Of raadpleeg hippe-granen-ambassadeurs zoals Ottolenghi.

Van mij een recept voor een salade met quinoa, witte kool, ui, avocado, geroosterde pompoenpitten en groene kruiden.

Quinoa moet eerst gewassen worden, omdat het bedekt is met een dun laagje saponine. Doe dit in een zeef onder koud stromend water terwijl je met je hand door het graan woelt. Laat uitlekken. Zet een koekenpan op hoog vuur en strooi de quinoa erin. Rooster de zaadjes al omschuddend tot ze beginnen te kleuren en hun notige aroma verspreiden. Doe de quinoa in een kookpan. Voeg twee keer de hoeveelheid water toe plus een snuf zout en breng aan de kook. Draai het vuur laag, leg een deksel op de pan en kook de quinoa in 15 - 20 minuten beetgaar. Laat uitlekken en afkoelen in een vergiet. Meng er de ui, kool, pompoenpitten, avocado en kruiden door. Maak op smaak met veel citroensap, de komijn, zout, versgemalen peper en olijfolie.