Wil je echt slim worden? Gebruik dan deze studietechnieken

De meesten onder ons studeren lang niet efficiënt genoeg, blijkt uit onderzoek. Foto Flip Franssen/Hollandse Hoogte

De wereld verandert snel en de stroom informatie die op ons afkomt groeit en groeit maar. Om al die informatie in ons brein op te slaan gebruiken wij vaak dezelfde technieken. Onderstrepen van belangrijke passages bijvoorbeeld, of een tekst twee keer lezen. Inefficiënt zeggen onderzoekers.

Er is in de psychologie nogal wat geschreven over studietechnieken. Het aantal onderzoeken is zelfs zo groot dat het onmogelijk is voor leraren, ouders en studenten alles zelfstandig door te nemen, schrijft het Amerikaanse Time magazine. Gelukkig heeft een groep onderzoekers dit nu vóór ons gedaan. De Association for Psychological Science publiceerde de resultaten afgelopen week.

Onderstrepen en herlezen weinig effectief

De opvallende conclusie van de onderzoekers is dat de technieken die wij het vaakst gebruiken ironisch genoeg de minst effectieve leermethodes zijn. Het onderstrepen van belangrijke passages in een tekst en het herlezen van boeken of artikelen helpt ons namelijk nauwelijks bij het opslaan van de daarin geboden informatie.

Sterker nog, sommige onderzoeken stellen zelfs dat onderstrepen juist afleidt en tot een minder goede herinnering van de gelezen tekst leidt. Het maakt dat de lezer zich te veel focust op die ene passage die hij onderstreept, waardoor hij minder aandacht besteedt aan het leggen van verbanden tussen die passage en de rest van de tekst. Iets wat doorgaans meer inzicht oplevert.

Het maken van een samenvatting of het opschrijven van kernpunten uit een tekst helpt wel enigszins bij het onthouden van informatie. Maar nog altijd bij lange na niet zo veel als andere studietechnieken. Daarmee is dus ook samenvatten eigenlijk een verspilling van je kostbare studietijd.

Nog wat extra tips voor studenten om efficiënter te studeren:

Hoe dien je dan wel te studeren?

Veel beter onthoud je bepaalde informatie als je ervoor zorgt dat je stukken tekst leest met ruime intervallen daartussen, stellen de onderzoekers.

Het nemen van pauzes bij het lezen is de beste manier om informatie te laten beklijven. Alles op het allerlaatste moment in één lange marathonsessie in je hoofd stampen lijkt op het eerste gezicht best te werken. Je haalt er je tentamen mee. Maar je vergeet het geleerde daarna even snel weer. Hoe langer je informatie wilt onthouden, hoe langer de pauzes tussen de bestudeerde teksten dienen te zijn, stellen de onderzoekers.

Goede tweede is het zeer regelmatig overhoren en testen van jezelf. Op die manier stimuleer je je hersens voortdurend te graven naar de informatie die je net hebt opgedaan. Die activiteit maakt dat je de informatie sneller onthoudt.

Overige, middelmatige studietechnieken

En dan zijn er ook nog een heleboel studietechnieken die de onderzoekers niet nutteloos noemen, maar ook niet bijster effectief. Het is een hele lijst, die is te vinden in het online rapport.

Ze hier allemaal opsommen lijkt niet erg zinvol. In de eerste plaats omdat je er relatief weinig aan hebt in verhouding tot de technieken van gespreid studeren en regelmatige overhoring. En in de tweede plaats omdat de kans klein is dat je bij het lezen van dit blog tussen elk van de opgesomde technieken door een korte pauze zou nemen en jezelf bovendien achteraf een paar keer zou overhoren. Je zou de opsomming dus waarschijnlijk in no-time weer vergeten zijn.

    • Niels Posthumus