Noorderslag: Racoon wint Popprijs, Hedon opnieuw beste podium

12-1-2012 Groningen, Noordslag festival De Nederlandse band Racoon wint de Popprijs 2013. Popprijs gewonnen, daar hoort een traditionele bierdouche bij. Foto ANP / Paul Bergen

Racoon heeft zaterdagavond tijdens festival Noorderslag de Popprijs 2012 gekregen. Geen andere Nederlandse band heeft zich vorig jaar volgens de jury zo goed gemanifesteerd als Racoon.

In juni haalde het laatste album van de band de eerste plaats in de albumlijsten, meer dan een jaar na de verschijning. De jury noemt het bijzonder dat een plaat zo lang succes heeft, vooral omdat dit zonder steun van de grote platenmaatschappijen is gebeurd.

http://youtu.be/30L3OGkoTf8?t=40s

Tegen de landelijke tendens in

De muziekprijs wordt sinds 1986 uitgereikt door Buma Cultuur aan een band of artiest die de belangrijkste bijdrage heeft geleverd aan de Nederlandse popmuziek. Aan de prijs is tienduizend euro en een beeld van Theo Mackaay verbonden. Vorig jaar werd De Jeugd van Tegenwoordig bekroond en het jaar daarvoor ging Caro Emerald met de Popprijs naar huis.

Het uitverkochte Noorderslag in Groningen trok 35.000 bezoekers. Aldaar kreeg Hedon in Zwolle het IJzeren Podiumdier voor beste poppodium van Nederland gewonnen. Volgens de jury groeit het Zwolse poppodium zeer sterk, tegen de landelijke tendens in en worden er veel ‘verschillende en vernieuwende’ activiteiten georganiseerd. Hedon won de prijs ook in 2005.

Patronaat heeft beste programmeur

Het IJzeren Podiumdier voor beste festival ging naar Le Guess Who?, dat elk jaar in Utrecht wordt gehouden. De jury spreekt van een ‘spannend stadsfestival’ met een ‘topprogramma’.

Toine Tax van Doornroosje en Merleyn in Nijmegen kreeg de prijs voor de beste directeur en Ide Koffeman van het Patronaat in Haarlem won een IJzeren Podiumdier voor beste programmeur.

Saul van Stapele (NRC) beste popjournalist

Schrijver en journalist Saul van Stapele won de Pop Media Prijs 2012: de prijs ter stimulering van de Nederlandse popjournalistiek.

Van Stapele schrijft onder meer voor nrc.next en NRC Handelsblad. Volgens de jury is hij ‘onbetwist de nummer één op het gebied van de moderne zwarte muziek’. “Hij interviewde zo’n beetje alle groten van de afgelopen vijftien jaar en dat resulteerde vaak in smakelijke verhalen.”