De man die de Amerikaanse nachtmerrie vermarkt

Afgelopen december ging het einde van de wereld niet door, maar er zijn nog genoeg mensen die nog steeds vrezen voor een apocalypse, in welke vorm dan ook. De Amerikaanse ondernemer Tim Ralston heeft een miljoenenindustrie gebouwd op deze angst.

Ze worden preppers genoemd, naar het werkwoord to prepare. Mensen die vastberaden zijn het einde van de wereld - of welke ramp dan ook - te overleven. Tim Ralston verkoopt alles wat deze survivalisten nodig hebben. Van nachtkijkers tot schuilkelders. Zijn succes heeft hij echter te danken aan zijn eigen uitvinding: de Crovel, een wonderlijke combinatie tussen een schep, een koevoet en een zaag. Een bizar ding, maar Ralston heeft er in een klein jaar tijd al duizenden van verkocht.

Het begon met 9/11. Daarna zijn er tal van gebeurtenissen geweest, zoals de financiële crisis en orkanen als Katrina, Sandy en Isaac, die Amerikanen duidelijk hebben gemaakt dat ze kwetsbaar zijn. Met zijn multi-functionele schep - of noem het gerust een dodelijk wapen - heeft Ralston de bezorgdheid die in de Verenigde Staten heeft over te toekomst weten te vermarkten.

Voor Buzzfeed ging Chadwick Matlin een nachtje kamperen met de man die eigenlijk niet hoopt dat het einde der tijden echt voor de deur staat. De zaken beginnen namelijk net goed te lopen.

He has an unwavering confidence in capitalism and an unwavering confidence in the self — two things that have been in short supply for America. He has turned the American Nightmare into the American Dream.

“As far as doom and gloom, end of times, I don’t want that to happen,” he told me on the car ride up to the cabin. “I have a great business that’s just blooming. Why would I want to have the asteroid hit the earth?

Lees het hele verhaal van Chadwick Matlin bij Buzzfeed (5.944 woorden, ongeveer 27 minuten leestijd).

    • Lex Boon