Voor liefhebbers van zwart

Margreeth Olsthoorn ruilde haar twee Rotterdamse boetieks in voor één grote winkel voor mannen en vrouwen.

Wat

De afgelopen zeven jaar runde Margreeth Olsthoorn twee modewinkels in de Rotterdamse Witte de Withstraat: één voor dames (MGHO) en één voor heren (MGH2O). Sinds juli zijn die twee samengevoegd in een nieuw pand in de Schilderstraat, simpelweg Margreeth Olsthoorn genaamd. Een betere naam bestaat niet, want Olsthoorn (halverwege de veertig) is de perfecte belichaming van de winkel.

In haar volledig zwarte outfits – standaard afkomstig uit eigen assortiment – en dito haar, staat ze bijna altijd zelf in de winkel. Daar verkoopt ze high end mode van het avant-gardistische en conceptuele soort. Dankzij haar vooruitstrevende inkoopbeleid – zo was ze de allereerste niet-Scandinaviër die het Zweedse modemerk Acne inkocht – is ze inmiddels een bekende naam in de Nederlandse modewereld.

Wat hebben ze

Het hoofdzakelijk in zwart en grijs uitgevoerde assortiment bevat grote namen als Ann Demeulemeester, Maison Martin Margiela, Acne en Rick Owens. Dat is aangevuld met talent van Nederlandse bodem als Avelon, Bas Kosters, Anne de Grijff en Francisco van Benthum.

Naast kleding zijn er schoenen van Acne en United Nude, sieraden van The Boyscouts en Maison Martin Margiela, portemonnees van Comme des Garçons en een vensterbank vol sneakers van New Balance.

De prijzen gaan van 55 euro voor een T-shirtje van Comme des Garçons, via 429 euro voor een fraai mannenpak van het Belgische The Suits tot 1429 euro voor een lange mannenjas van Rick Owens. Maar op het moment is ongeveer de helft van de collectie tot 50 procent afgeprijsd.

Hoe word je geholpen

Ook vandaag staat Olsthoorn zelf in de winkel. Op haar opvallende Rick Owens-sneakers holt ze energiek de winkel door om alles recht te hangen en een groepje klanten van iets te drinken (wijn!) te voorzien. Als ik in een lange zwarte patchworkjurk van Avelon (189 euro) de paskamer uit loop, bekijkt ze me van top tot teen en zegt ze: „Niet doen! Hij zit raar bij de heupen.” Om me vervolgens ongevraagd drie andere lange donkere jurken in de handen te drukken. Ik neem ze braaf mee het pashokje in, maar besef daar dat ze eigenlijk mijn smaak niet zijn.

Hoe ziet het eruit

Het grote, lichte hoekpand matcht dankzij z’n rauwe betonnen vloer, minimalistische witte meubels en gebrek aan kleur prima met het aanbod. Naar de pashokken is het even zoeken, maar dat blijken drie losstaande witte hokken te zijn die makkelijk voor pilaren kunnen worden aangezien. Op de muren staan in neonroze letters teksten: ‘If you want to rock you’ve got to roll’ en ‘Wild thing I think I love you’. Maar dé blikvangers van de winkel zijn de angstaanjagend realistische paspoppen (gemaakt van siliconen) die nadat ze in 2009 op de Arnhem Mode Biënnale te zien waren, zijn opgekocht door Olsthoorn.

Voor wie

De echte modeliefhebber die een beetje experiment niet schuwt.

Margreeth Olsthoorn. Schilderstraat 5, Rotterdam margreetholsthoorn.nl

    • Nathalie Wouters