Dit is het eerste officiële portret van Kate. Er is direct veel kritiek op

"HRH The Duchess of Cambridge" by Glasgow-born artist Paul Emsley, is seen in the National Portrait Gallery in London January 11, 2013. The first official portrait of Britain's Duchess of Cambridge, popularly known by her former name Kate Middleton, was unveiled in London on Friday, and opinion was sharply divided over an image many deemed unflattering. REUTERS/National Portrait Gallery, London/handout (BRITAIN - Tags: ENTERTAINMENT ROYALS SOCIETY) NO COMMERCIAL OR BOOK SALES. NO ARCHIVES. ONE TIME USE ONLY IN CONJUNCTION WITH STORIES ON NATIONAL PORTRAIT GALLERY. FOR EDITORIAL USE ONLY. NOT TO BE USED ON SOCIAL NETWORKING SITES. NOT FOR SALE FOR MARKETING OR ADVERTISING CAMPAIGNS. THIS IMAGE HAS BEEN SUPPLIED BY A THIRD PARTY. IT IS DISTRIBUTED, EXACTLY AS RECEIVED BY REUTERS, AS A SERVICE TO CLIENTS Foto Reuters / National Portrait Gallery

Kate Middleton heeft sinds gisteren ook een officieel portret. Het portret werd gisteren in het bijzijn van Kate onthuld in de National Portrait Gallery. Zelf is ze razend enthousiast, maar er klinkt ook veel kritiek. Zo zou Kate er veel te oud uitzien.

Kate was gistermiddag samen met prins William bij de onthulling van het portret en reageerde volgens The Guardian heel enthousiast. “Het is gewoon geweldig”, zou ze hebben gezegd. “Ik vind het briljant”. Ook William zou het portret hebben geprezen. “Het is mooi, heel mooi.”

Op het portret, gemaakt door de van oorsprong Schotse kunstenaar Paul Emsley, is het gezicht van de hertogin van Cambridge te zien met een zwarte achtergrond. Kate poseerde in mei en juni in de studio van Emsley in Bradford-on-Avon en in Kensington Palace. Ze wilde dat ze op een natuurlijke en menselijke manier werd neergezet, niet als een vrouw die tijdens een officiële gelegenheid aan het werk is.

Emsley had moeite met de schoonheid van Kate, die momenteel zwanger is:

“Ik denk dat iedere artiest het met me eens is dat een ouder gezicht, met lijntjes, rimpels of andere opvallende gelaatstrekken, makkelijker is om af te beelden. Met een echt mooi gezicht is het moeilijker om karakter over te brengen.”

Kritiek: ogen sprankelen niet, blik te streng

Kate zelf mag blij zijn met het resultaat, dat geldt niet voor iedereen. Kunstcriticus Waldemar Januszczak van The Sunday Times zei dat hij “teleurgesteld” was. Kate’s ogen zouden niet voldoende sprankelen en haar gezicht zou te streng lijken. Robin Simon, de hoofdredacteur van het British Art Journal, ging nog een stapje verder en noemde het een “beroerd” portret.

Mark Hudson sprak in The Daily Telegraph van “a aesthetic disaster”:

For the Duchess of Cambridge, however, he has produced what looks like a piece of mawkish book illustration, a work that could be read as an almost comical pastiche of a certain kind of ‘sensitive’ painting – that might pass muster on the cover of a Catherine Cookson novel, but will hardly bear sustained scrutiny in a major art gallery. If Kim Jong un, Supreme Leader of North Korea, had a portrait painted of himself in a similar idiom, we’d all be crowing from the rafters about the pitiful taste of foreign despots.

Op Twitter klonken ook veel negatieve reacties en kwamen de gekste parodieën voorbij: