Wie wordt er hier nog eigenlijk allemaal belazerd?

Catfish (Ariel Schulman en Henry Joost, 2010). Ned.3, 20.25 - 21.55 uur

Echt of niet? Die vraag beheerste de discussies bij de première van Catfish op het Sundance Film Festival in 2010, en de recensies toen de film in december dat jaar in de Nederlandse bioscoop kwam. Dat de hoofdpersoon in de film wordt belazerd is wel duidelijk. Maar wordt de kijker niet net zo goed belazerd? Is Catfish een mockumentary, een fake documentaire?

Nev Schulman, een jonge fotograaf in New York, raakt via Facebook bevriend met de achtjarige Abby die zijn foto’s naschildert. Hij leert ook haar moeder Angela kennen, en haar oudere zus Megan. ‘The Facebook Family’ noemt hij ze. Met Megan ontstaat een sms-relatie. Nevs broer en een vriend maken een film over zijn contact met het gezin.

Een gouden greep, want het Facebookgezin koestert geheimen. Als de drie Newyorkers Abby en co opzoeken in een gehucht in Michigan blijken de echte en de virtuele wereld danig te verschillen. Leven via het scherm, dat hebben de stadse jongens en de eenzame Angela gemeen. Voor de een is het comfort, voor de ander een vlucht. Meer verklappen mag niet, de thrillerachtige plot moet het van ontrafeling hebben.

Dat de kijker met vragen achterblijft, pleit voor de film. Bestaat Angela Wesselman echt, is zo’n vraag. De website artbyapierce.com lijkt het te bewijzen. Andere naam, zelfde vrouw. Maar wat zegt zo’n site? Ging Catfish niet juist over het bedrieglijke scherm?