The Guardian claimt het weekend™ in bombastische reclame

Bij The Guardian zijn ze goed in reclames maken. De commercial over open journalism – de manier waarop de Britse krant online journalistiek wil bedrijven – viel eerder al in de prijzen. Ter promotie van de weekendkranten gooit het bedrijf het echter over een hele andere boeg.

Bij The Guardian zijn ze goed in reclames maken. De commercial over open journalism - de manier waarop de Britse krant online journalistiek wil bedrijven - viel eerder al in de prijzen. Ter promotie van de weekendkranten gooit het bedrijf het echter over een hele andere boeg.

De collega’s van de papieren krant noemen de weekendeditie hier ook NRC Weekend. The Guardian gaat een stap verder. In een overdreven, bombastische filmtrailer, met medewerking van Hugh Grant, claimt de serieuze krant het weekend als geregistreerd handelsmerk. Weekend™ dus, want daar hebben ze recht op vinden ze zelf.

“Our papers give you so much to read, and so much to do that we’ve trademarked the best part of the week. Seriously. We now own the weekend. The whole weekend. All 48 hours of it.”

Naast een portie humor laten de Britten, die op zaterdag The Guardian publiceren en op zondag The Observer, ook zien dat ze verstand hebben van internet. De opvallende reclame gaat namelijk in rap tempo viral.

    • Lex Boon