Boeing heeft last van brand en kerosinelek

Een paar incidenten op rij met het nieuwe toestel Dreamliner drukten het aandeel Boeing. Om toch snel weer te herstellen.

De Dreamliner, het prestigieuze en meest geavanceerde passagiersvliegtuig van Boeing, bezorgde de Amerikaanse vliegtuigbouwer deze week slapeloze nachten. In één 787 Dreamliner brak brand uit. Een ander toestel moest vlak voor vertrek terugkeren naar de gate wegens een brandstoflek. En bij weer een andere 787 waren er problemen met de remmen.

De drie incidenten werden breed uitgemeten in de internationale pers. Zou het vliegtuig, dat met een romp van plastic en carbon in plaats van het zwaardere aluminium zo’n 20 procent minder brandstof verbruikt, wel veilig zijn? En zijn de nieuwe lithium batterijen wel geschikt voor de luchtvaart? Dergelijke lichtgewicht batterijen zijn ook licht ontvlambaar, bleek in Boston.

De Amerikaanse luchtvaartautoriteiten begonnen een onderzoek naar de brand en beleggers begonnen te twijfelen. Het aandeel Boeing daalde in twee dagen tijd met 4,6 procent op de beurs in New York.

Boeing pareerde de kritiek. „Ik ben er 100 procent van overtuigd dat het toestel veilig is”, zei hoofdingenieur Mike Sinnett op een persconferentie. De recente gebreken wijzen volgens Sinnett op relatief eenvoudig te verhelpen problemen die altijd opduiken bij nieuwe vliegtuigen, en niet op ontwerpfouten. Na diens toelichting, woensdag, steeg het aandeel met 3,5 procent naar 76,74 dollar.

Luchtvaarteconoom Hans Heerkens van de Universiteit Twente wijst ook op de opstartproblemen van het pronkstuk van de Europese vliegtuigbouwer Airbus, de superjumbo A380. Toen de A380 – met een capaciteit van maximaal 853 passagiers het grootste verkeersvliegtuig ter wereld – net in gebruik was genomen, explodeerde een motor in volle vlucht. Zelfs dat schaadde de verkopen niet. Heerkens verwacht dat ook de populariteit van de 787 niet zal worden beïnvloed door de „ongerelateerde incidenten”.

Momenteel is de Dreamliner nog lang niet het belangrijkste toestel van Boeing, dat vorige week bekendmaakte in 2012 601 passagiersvliegtuigen te hebben gebouwd. Boeing verdient het meest met de tweemotorige 737, die stamt uit de jaren ’60.

Dit toestel is erg in trek bij prijsvechters en wordt gebruikt op de korte en middellange routes. Boeing bouwde vorig jaar 415 doorontwikkelde 737’s, tegenover 46 Dreamliners. Voor een toekomstige versie van het toestel, de zuinigere 737max, heeft Boeing al ruim duizend bestellingen ontvangen. In het derde kwartaal van 2012 boekte Boeing een nettowinst van 1,03 miljard, op een omzet van 20 miljard.„De 737 is de cash cow van Boeing. Het toestel is populair en de ontwikkelingskosten zijn al voor een heel groot deel terugverdiend”, zegt Heerkens. Bij concurrent Airbus kwamen overigens voor eenzelfde type toestel, de A320neo, in totaal al ruim 1.600 orders binnen.

Op termijn wordt de Dreamliner belangrijker voor Boeing, verwacht Heerkens. Het toestel is bedoeld voor langeafstandsvluchten op routes waar jumbo’s niet vol te krijgen zijn.  „De 787 zal daarmee nieuwe markten openen.”