De tv en pc zitten in een identiteitscrisis

Met gadgetbeurs CES in Las Vegas start het nieuwe seizoen van de techsector. Afgezien van Apple en Samsung staan de meeste bedrijven er niet goed voor: de tv en de pc maken moeilijke tijden door.

De Amerikaanse ‘Pino’ met elektronisch snufje op de grootste gadgetbeurs ter wereld, de CES. Foto AFP

Las Vegas. - De inwoners van Las Vegas zijn dol op de Consumer Electronics Show. Want als 150.000 bezoekers een week lang de gadgetshow in het Convention Center bezoeken, verdubbelen de hotelprijzen, zijn de taxi’s bezet en puilen de restaurants en nachtclubs uit.

Nu de CES over de helft is (morgen is de slotdag van de vierdaagse beurs) wordt er misschien iets minder kwistig met geld gestrooid. De technologiesector staat onder druk, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie CEA. In 2012 zijn de wereldwijde technologie-uitgaven met één procent gedaald tot 1.085 miljard dollar, en voor 2013 is een karige groei van 4 procent begroot. Dat is slecht nieuws aan de vooravond van het cijferseizoen.

Groei in de techsector komt voornamelijk van jonge economieën als China en Indonesië, waar consumenten de smartphone omarmen. In Europa en de VS drukt de crisis de gretigheid naar nieuwe gadgets. De tv-omzet blijft dalen, ook computers en laptops zijn minder in trek.

Met name klassieke elektronicabedrijven die in alle categorieën actief zijn, zoals Panasonic, hebben het zwaar. Het kost veel moeite om in zo veel uiteenlopende producten innovatief te zijn. Sony, ook uit Japan en ook verlieslijdend, stoot activiteiten af om zich te kunnen concentreren op de mobiele sector. Want er zijn op dit moment maar twee categorieën gadgets die groeien: smartphones en tablet pc’s. En zelfs daar treedt verschraling op.

Apple en Samsung zijn de enige bedrijven die grote winst boeken. Zo’n 70 procent van hun omzet komt van mobiele apparaten. Apple breekt al enkele jaren winstrecords met zijn iPad en iPhone, maar Samsung kwam langszij in verkoopcijfers en noteerde in het afgelopen kwartaal een operationele winst van 8,3 miljard dollar. Samsung verkocht 62 miljoen telefoons, waarvan 30 miljoen exemplaren van de Galaxy SIII.

Shawn DuBravac, onderzoeker van de Consumer Electronics Association: „De smartphone is de zoeker waardoor we naar onze gedigitaliseerde wereld kijken. 65 procent van het telefoongebruik heeft niets met telefonie te maken.”

Nadat de digitale camera en het navigatiesysteem al grotendeels door de smartphone vervangen zijn, verliezen nu ook de tv en de pc een deel van hun functionaliteit; zij zijn niet langer het startpunt als we naar entertainment te zoeken. Dus maakt de hele technologie-industrie de ommezwaai naar de mobiele consument.

Wat zijn verder de trends op CES 2013?

1. Iedereen wil een eigen ecosysteem. Elektronicafabrikanten koppelen internetdiensten aan hun hardware om de marge te verhogen. Ze nemen de infrastructuur van Apple (iPhone + App Store en iTunes) of Amazon (Kindle + winkel) als voorbeeld. In softwareontwikkeling – een kunst die lang niet alle bedrijven beheersen – zit de meeste innovatie. Maar softwaremakers als Microsoft en Google maken nu zelf mobiele hardware en nemen afstand: ze organiseren eigen evenementen en mijden de CES. Net als Apple.

2. De tablet wint. In de VS en China werden in 2012 meer tablet pc’s dan laptops verkocht. Dit jaar volgt de rest van de wereld. Microsoft bracht Windows 8 uit als ‘aanraakvriendelijk’ besturingssysteem, maar een verkooppiek bleef uit. De laptop beleeft een identiteitscrisis: op CES zie je de vreemdste combinaties van hybride notebooks/tablets met verwijderbare of draaibare schermen. Of enorme 20 inch-tablets. Maar groei in de tabletmarkt zit ’m juist in kleiner en goedkoper.

3. Geen 3D maar 4K. Ondanks jarenlang marketinggeweld bleek tv kijken met een brilletje geen verkoopargument, laat staan een meerwaarde. 3D-brillen zijn amper op de CES te vinden. Nu prediken tv-fabrikanten oled (betere leds) en ‘4K’ – hogere resolutie – als hoogst haalbaar kijkgenot. Op een groot scherm ziet het er spectaculair uit. De prijzen liggen te hoog, ver boven de 10.000 euro, en er is te weinig geschikt videomateriaal. 4K zal tot ver na 2016 nichemarkt blijven.

4. Alles is ‘connected’. Ofwel: verbonden via internet, wifi, bluetooth of een nearfield communication chip (NFC). Om streaming muziek en video rond te sturen, energieverbruik te meten, je koffer te volgen, het koffiezetapparaat aan te zetten, de bloeddruk te meten, et cetera. Natuurlijk zijn alle sensoren en schakelaars via apps draadloos te besturen.

5. De spannendste innovaties vind je buiten de huiskamer. Zoals de slimme auto die (bijna) zelfstandig rijdt en assisteert bij filerijden. Of medische gadgets en fitnesssensoren die je lichaam in de gaten houden. Spectaculair zijn de 3D-printers: consumenten kunnen zelf hardware maken. Dat wordt de nieuwe industriële revolutie, juichen de 3D-printermakers.

Meer over de CES op nrc.nl/tech.

    • Marc Hijink