CES 2013: Pebble smartwatch, van Kickstarter naarCES

De Pebble smartwatch, het populairste product op Kickstarter, is na maanden van vertraging toch gereed.

Hij is er. En hij doet het. De Pebble smartwatch, het slimme horloge dat vorig jaar alle records verbrak op crowfundingsite Kickstarter, wordt vanaf 23 januari geleverd.

De Pebble krijgt via bluetooth berichten door van je Android smartphone of iPhone, zoals e-mail, sms’jes, Twitter en Facebook-berichten.Ook kun je met je horloge de muziek van je telefoon bedienen. Jonge ondernemers kunnen via Kickstarter geld inzamelen om hun product te realiseren. Met voldoende voorinschrijvingen (‘backers’) is er geen kapitaal meer van buitenaf nodig en is het ondernemersrisico gering. Door de grote belangstelling liep het Pebble project forse vertraging op en wachtten 85.000 voorinschrijvers (dat getal komt van Pebble) maanden langer op hun bestelling van 100 dollar of meer. Het geld was al betaald, in afwachting van het product.

Door de onverwacht grote interesse voor Pebble - de financiële steun liep op tot meer dan 10 miljoen dollar - rezen vraagtekens over de risico’s die Kickstarter liep als crowdfunding projecten mislukken. Wie zou het geld terugbetaald hebben als de Pebble er nooit gekomen zou zijn? Inmiddels heeft de startup restricties ingevoerd zodat Kickstarter niet in een online winkel voor early adopters verandert. Maar Pebble is als Kickstarter-project meer dan geslaagd.

Vandaag gaven de oprichters van Pebble een ingelaste persconferentie op gadgetbeurs CES. De Pebble wordt vanaf 23 januari verstuurd naar de vroege bestellers, in de volgorde waarop ze zich inschreven op Kickstarter. En de crowdfunding website krijgt 5 procent van de aanschafprijs van elk horloge dat via Kickstarter werd besteld. Kickstarter beleefde in 2012 sowieso al een topjaar.

Inspiratie in Nederland
Het Pebble-team werkt vanuit Palo Alto, Californië, komt oorspronkelijk uit Canada en oprichter Eric Migicovsky studeerde een jaartje Industrieel Ontwerpen aan de TU in Delft. “In Nederland kreeg ik ook het idee voor de Pebble”, zegt hij. “Ik kon niet, zoals Nederlanders dat wel doen, tegelijkertijd fietsen en op mijn telefoon kijken. Zo werd de Pebble geboren.” Wat is er zo bijzonder aan de Pebble Watch? Er zijn meer slimme horloges die via bluetooth verbinding met je
telefoon maken. Maar de Pebble kan zowel met Android als met iOS overweg, is vederlicht (38 gram) en werkt met een E-ink scherm. Dat is in zonlicht beter afleesbaar dan een kleurenscherm en werkt een week lang op een volle batterij. De Pebble is een volledig waterdicht horloge: het opladen gaat via een magnetische connector zodat de behuizing intact blijft Bovendien is de aanschafprijs
(nu 150 dollar) een stuk lager dan een concurrent als I’m Watch (met kleurenscherm, 389 dollar). De Sony Smartwatch (kleurenscherm) is ook betaalbaar, maar diens batterij gaat 3 dagen mee.

Pebble Smartwatch
144 x 168 pixel display van zwart wit e-paper
past op standaard 22 mm horlogeband behuizing in vijf kleuren: zwart, wit, oranje, rood en grijs
gewicht 38,2 gram
bluetooth 2.1+ EDR and 4.0
4 knoppen
trilmotor, bewegingssensor met gebaardetectie (bv om achtergrondverlichting te activeren)
je kunt zelf notificaties opstellen via ifttt.com
apps worden gedistribueerd via Pebble
prijs: 150 dollar

Vertraging
De vertraging voor de Pebble ontstond volgens mede-oprichter Rahul Bhagat omdat de belangstelling alle verwachtingen overtrof. “We hadden gedacht via Kickstarter een horloge voor duizend, tweeduizend mensen te maken. Die zouden we zelf kunnen produceren in Californië. Maar voor zo’n grote oplage moesten we de productie in het buitenland doen en dat kostte extra tijd. De software van de Pebble wordt elke twee tot drie weken voorzien van nieuwe functies, belooft Eric Migicovsky.

Maar voorlopig is het Pebble-team druk bezig met het afhouden van enthousiaste zakenmensen: op de CES werden de oprichters bijna platgelopen door handelaren die het meest succesvolle Kickstarter-project tot nu toe rijp willen maken voor de massamarkt. Vandaar dat de audio onder de video vervangen is door een gratis Youtube-deuntje; er stond een toevallig opgenomen conversatie op van een zakenman die een distributiedeal aan Pebble voorstelde. Voorlopig is het horloge alleen via getpebble.com te bestellen.

    • Marc Hijink