Veel vertragingen in de eerste maand Fyra

De nieuwe hogesnelheidstrein Fyra heeft vaak vertraging. Zo’n 20 procent van de treinen op het traject tussen Amsterdam en Brussel heeft de afgelopen maand een vertraging van vijftien minuten of meer gehad. Dat maakte NS Hispeed vanochtend bekend.

Vooral in de eerste week van de Fyra, die op 9 december ging rijden en de eerste maand 110.000 reizigers vervoerde, waren er veel problemen. Vijftig procent van de treinen had een vertraging van meer dan 5 minuten. Volgens NS Hispeed rijdt inmiddels 71 procent van de Fyra’s op tijd.

Directeur Jan-Willem Siebers van NS Hispeed wijt de vertragingen grotendeels aan opstartproblemen. Zo werkt het veiligheidssysteem in de trein via gsm-communicatie tussen de locomotief en het baanvlak. Als dat signaal meer dan dertig seconden wegvalt, remt de trein automatisch. Toen de Fyra vorige maand ging rijden, bleek dat het gsm-signaal op sommige plekken te zwak was. Directeur Siebers zegt dat daar inmiddels zenders zijn bijgeplaatst. Ook wordt de software van de Fyra verbeterd om de problemen te verhelpen.

Van de Nederlandse overheid moet 95 procent van de Fyra’s met maximaal vijf minuten vertraging rijden. Alleen vertragingen die worden veroorzaakt door overmacht, worden NS niet aangerekend.

Volgens Siebers werd een deel van de vertragingen ook veroorzaakt door pech. „Er waren wisselstoringen, een kapotte bovenleiding, er moest een zwaan van de rails worden gehaald.”

Siebers stelt dat de Fyra „de stijgende lijn te pakken heeft. Wij zijn met geen enkele vertraging tevreden en begrijpen dat wij onder het vergrootglas van reizigers en de politiek liggen. Maar wij doen er alles aan de problemen zo snel mogelijk op te lossen.”