Roc’s Rotterdam willen fuseren - terugkeer van de mts en meao

ROTTERDAM - Het ROC Zadkine bij het Hofplein in Rotterdam. ANP MARCO DE SWART Het roc Zadkine bij het Hofplein in Rotterdam. De school wil fuseren met het Rotterdamse Albeda College om beter in te spelen op de behoeften in het bedrijfsleven. Foto ANP / Marco de Swart

De twee grootste regionale opleidingscentra van Nederland, de Rotterdamse roc’s Zadkine en het Albeda College, overwegen een fusie. Vervolgens willen ze zich opsplitsen in zeven aparte, zelfstandige scholen. Hierdoor zullen de voormalige type opleidingen als de mts en meao terugkeren. Dat schrijft het Financieele Dagblad.

De mts, middelbaar technische school, is een voormalig onderwijstype dat is opgegaan in het mbo en kende opleidingen als werktuigbouwkunde, bouwkunde, elektrotechniek. De onderwijsvorm meao (middelbaar economisch en administratief onderwijs) leidde op tot secretaresse, gastheer/vrouw en boekhoudkundig medewerker.

De zeven zelfstandige scholen zouden vakscholen moeten worden voor bijvoorbeeld techniek, zorg en ICT. Komende maanden wordt onderzocht of de plannen onderwijskundig, bedrijfseconomisch en juridisch haalbaar zijn. De roc’s hopen dat de opleidingen zo beter aansluiten op de praktijk van het bedrijfsleven in de regio.

Minder bureaucratie

Ook zal door een dergelijke operatie de bureaucratie minder worden, verwachten de scholen. Volgens Anja Gorsel, directeur van het Albeda College, zijn de plannen een erkenning van het feit dat roc’s te grote organisaties zijn geworden.

“De beweging die we nu verkennen is een erkenning dat we te ver zijn doorgeschoten in de complexiteit van organisaties.”

Zadkine: plannen niets te maken met financiële nood

De twee instellingen tellen samen ruim negentienduizend studenten en 3500 man personeel. Voorzitter Luc Verburgh van Zadkine, dat momenteel met financiële problemen te maken heeft, benadrukt dat het voornemen niet wordt ingegeven uit bezuinigingsoverwegingen. De instelling is grotendeels al uit de brand door een lening van het Rijk:

“Onze plannen zijn zeker niet uit nood geboren. Dit is echt ingegeven door de vraag hoe we het onderwijs in deze regio beter kunnen inrichten. We bieden alle twee ongeveer dezelfde opleidingen aan binnen hetzelfde werkgebied. Moeten we nu ieder apart onze pr-campagnes voeren om leerlingen te werven? Die fase zijn we in het huidige economische klimaat voorbij.”