Rechtszaak jonge piloten tegen ABN

Veel jonge piloten zijn werkloos en hebben tonnen studieschuld. Een groepje vindt dat geldverstrekker ABN Amro hen beter had moeten beschermen en stapt nu naar de rechter.

Amsterdam. Een groep afgestudeerde piloten daagt ABN Amro voor de rechter, omdat ze vinden dat de bank verantwoordelijk is voor de grote schulden die de piloten nu hebben. Actiegroep Vliegschuld Leed vindt dat ABN Amro niet aan haar zorgplicht voldoet. Ze willen dat de bank met een financiële regeling komt voor de reeds gedupeerde vliegers, stopt met woekerrentes van 10 procent bij extra financiering en dat er een betere voorlichting komt voor de studenten.

ABN Amro verstrekt al 25 jaar leningen aan studenten van pilotenopleidingen. De leningen variëren van 100.000 euro tot 200.000 euro. Door de economische crisis zijn er nu meer dan duizend werkloze piloten in Nederland die deze schuld niet terug kunnen betalen. „Wij zijn van mening dat ABN Amro de piloten in spe van onjuiste informatie heeft voorzien met betrekking tot de risico’s van de financiering”, staat op de Facebookpagina van de actiegroep.

Enorme schulden, onbetaalbare leningen en geen banen lijken de laatste jaren de sleutelwoorden van de pilotenopleiding. Door de economische crisis is het pilotenvak in een vicieuze cirkel geraakt waar geen einde aan lijkt te komen. Studenten van de pilotenopleiding blijven vaak na afronding van hun studie nog jaren werkloos door een banentekort, terwijl ze een schuld van minstens 100.000 euro moeten afbetalen.

Actiegroep Vliegschulden Leed wil hier iets aan veranderen. „Er zijn meer dan duizend afgestudeerde piloten in Nederland”, aldus Frank Olberts, advocaat, piloot én woordvoerder van de actiegroep. „Deze piloten zitten allemaal met een probleem, namelijk een enorme schuld.”

Olberts, die zelf wel werk heeft als piloot, vertegenwoordigt het collectief dat zich hard maakt voor een betere regeling met ABN Amro. „Tijdens de voorlichtingspraatjes bij ABN Amro komen extreme situaties voor. Één student vroeg of hij zijn contract even na mocht lezen. Dat mocht. Op de gang. Hij kreeg er niet eens normaal de tijd voor”, licht Olberts toe.

Jeroen van Maarschalkerweerd, woordvoerder van ABN Amro, weet niet waarom dit initiatief is ontstaan. „Bij ons zijn absoluut geen betalingsachterstanden. De afgestudeerde piloten zijn kwaad over de slechte baanperspectieven en gaan ons hiervan de schuld geven terwijl wij hier niets aan kunnen doen. We hebben onze zorgplicht dan ook niet geschonden.”

De oplossingen voor het baantekort beperken zich op dit moment tot het zich ‘inkopen’ bij een maatschappij. Als er al een baan beschikbaar is, bekostigen luchtvaartmaatschappijen geen typerating meer voor piloten, een soort diploma voor het vliegen op een bepaald type vliegtuig. De kosten daarvoor zijn al snel 35.000 euro.

Yuri Kok, afgestudeerd piloot, heeft op dit moment een schuld van 164.000 euro. „ABN Amro moet begrijpen dat de aspirant-piloten zich wanen in een droom. Het enige wat ze willen is vliegen, hoe dan ook. De bank moet ze beschermen in plaats van voorlichten.” Kok betaalt 820 euro per maand aan rente van zijn lening en hij kan nog niet beginnen met terugbetalen. „Ik kan op dit moment geen werk als piloot vinden. De toekomst ziet er niet rooskleurig uit.”

Rectificaties / gerectificeerd

Correcties & aanvullingen

In het artikel Rechtszaak jonge piloten tegen ABN (woensdag 9 januari, pagina 8) wordt afgestudeerd piloot Yuri Kok geciteerd. De suggestie kan ontstaan dat hij zich heeft aangesloten bij Actiegroep Vliegschuld Leed. Kok is geen lid van die actiegroep.

    • Carmen Dorlo