De helft van Fyra-treinen kwam de eerste maand niet op tijd aan

De Fyra op het station in Brussel. Slechts de helft van de treinen kwam afgelopen maand op tijd aan. Foto EPA / Thierry Roge

Een maand rijdt de hogesnelheidstrein Fyra nu op het traject tussen Amsterdam en Brussel. Maar lang niet altijd op tijd. Slechts de helft van de 2350 Fyra-treinen die afgelopen maand vertrokken kwam op tijd op het eindstation aan. Dat meldt het AD.

De krant baseert zich op cijfers van reizigerswebsite Failra, waar al twee jaar lang de vertrektijden van de Fyra per station worden bijgehouden, en spreekt van een “rampzalige start” van de hogesnelheidslijn.

  • 130 treinen (5,6 procent) kwamen nooit op de eindbestemming aan, een uitvalpercentage vijf keer slechter dan de binnenlandse verbindingen
  • Ongeveer 55 procent van de treinen rijdt op tijd
  • Eén op de vijf treinen heeft een vertraging langer dan 15 minuten (de internationale vertragingsnorm)

NS Hispeed laat aan het AD weten dat het begin “turbulent” was, maar dat de punctualiteit gestaag verbetert.

“Was vlak na aanvang nog 50 procent van het aantal treinen op tijd, nu is dit 75 procent. Dit is een hoopgevend signaal, maar nog niet voldoende.”

De Fyra, of de V250 zoals de trein heet, had de eerste weken te maken met meerdere problemen. Machinisten moesten wennen aan de nieuwe elektronica, niet alle nieuwe treinen konden ingezet worden en er waren softwarestoringen. In de eerste maand hebben volgens NS Hispeed 110.000 reizigers gebruik gemaakt van de Fyra.