Geen roze beeld meer, met UPC

Problemen met bedrijven en overheidsdiensten? Help@NRC gaat elke woensdag op zoek naar antwoorden. Vandaag: Horizon TV van UPC en Sparta’s hulpmotor.

Sinds de introductie van UPC’s Horizon TV regent het klachten. In deze rubriek besteedden we er aandacht aan. De Consumentenbond heeft een top-5 gemaakt van meest gemelde problemen:

1. Doet het niet of loopt veel vast.

2. Onoverzichtelijk en niet gebruiksvriendelijk.

3. Klantenservice slecht bereikbaar.

4. Traag.

5. Groen/roze beeld op veel Sony- en Philipstelevisies.

Eind november bezwoer Ronald Sutmuller, woordvoerder van UPC, dat de softwareproblemen zouden worden opgelost. Bij de helpdesk werden extra medewerkers neergezet, maar dat kostte even tijd, wegens training. „Je kunt er niet simpelweg iemand neerzetten die de telefoon opneemt. Hij moet een klant wel kunnen helpen.”

Hoe staat het er nu voor, een half jaar na lancering van Horizon TV?

Half december heeft UPC software-updates doorgevoerd, zegt Sutmuller. „Dat heeft voor heel veel klanten soelaas geboden. Uiteraard zijn er nog klanten die problemen hebben met niet – of niet goed – werkende zaken. Die kunnen contact met ons opnemen, dan proberen wij ze te helpen.” De wachttijden „zijn terug binnen normale proporties”. Wordt tv kijken dan de „adembenemende ervaring”, zoals UPC belooft?