Garantie op vervangende motor

De heer Pap uit Zwolle is boos. Koopt hij na uitgebreide research naar de beste elektrische fiets uiteindelijk een Sparta ION XGT (2.400 euro), begeeft de motor het. Oorzaak: het loslaten van de magneetblokken in de behuizing van de motor. Gelukkig gebeurt dit binnen de garantietermijn van twee jaar, zodat Sparta de kapotte motor kosteloos vervangt door een nieuwe. Maar dan.

Op vakantie – ook dat nog – begeeft de motor het wéér. De reparateur ter plaatse en later ook zijn eigen leverancier concluderen dat het hetzelfde euvel betreft. De heer Pap treft volgens de leverancier geen blaam: het door Pap gepleegde onderhoud van de fiets is „meer dan uitstekend” geweest.

Groot is dan ook de verbazing als blijkt dat Sparta ditmaal niet bereid is de schade (resetten en motor vernieuwen à 322 euro) te vergoeden. Het mankement is immers opgetreden nadat de garantietermijn al was verstreken. Maar die tweede motor was toch nog lang geen twee jaar oud? Nee, maar bij Sparta is uitsluitend de aankoopdatum leidend voor de garantietermijn. En dus níét de datum dat de fiets werd voorzien van een gloednieuwe, vervangende motor.

Maar bij een nieuw product moet de garantietermijn van twee jaar toch opnieuw gaan lopen, zou je denken? Mis. Op een vervanging zit alleen nog de reparatiegarantie, en die is slechts drie maanden. Daarna heb je dus pech gehad.

De oplossing is, zegt Sparta, altijd gebruik te maken van de mogelijkheid de fabrieksgarantie met drie jaar te verlengen tot in totaal vijf jaar. Dat kost eenmalig 159 euro. Bij wijze van geste aan pechvogel Pap biedt Sparta hem aan die extra garantie met terugwerkende kracht alsnog te kopen. Motor 2 zal dan toch worden vergoed.

Tekst Barbara Rijlaarsdam en Saskia van Loenen. Mail naar help@nrc.nl.

    • Saskia van Loenen
    • Barbara Rijlaarsdam