Aristoteles, Plato en de gangsters

Een echt debat is het niet. Meer een rituele uitwisseling die al ruim twee millennia duurt. Zo’n beetje sinds Plato in Politeia stelde dat mensen een slecht voorbeeld in theater – lees: film, rap, games, porno – nabootsen, en Aristoteles antwoordde dat zoiets juist ongezonde gevoelens uitdrijft via een catharsis.

De wetenschap is er nog lang niet uit, dus herhalen we de argumenten. Amerika heeft daar nu weer even behoefte aan. Aanleiding: het bloedbad in de lagere school te Newtown, Connecticut vorige maand. Wayne LaPierre, hoofd van de wappenlobby NRA, leidde de aandacht van zijn geliefde vuurwapens af met een tirade tegen de funeste invloed van muziek, games en film. „Een achteloze, corrupte en corrumperende schaduwindustrie die geweld verkoopt en zaait.”

Dat vond Quentin Tarantino, die de première van zijn bloedballet Django Unchained doorkruist zag door de schietpartij, beledigend. Deze week sloot Arnold Schwarzenegger, op tournee voor zijn comebackfilm The Last Stand, zich bij hem aan. Entertainment leidt niet tot „deze ongelofelijke tragedie”, aldus de ex-governator: het draait om opvoeding, mentale stoornissen en wapenwetten. En zo ligt de bal weer bij ouders, de zorg en de wapenlobby.

Toch wordt Hollywood nogal nerveus als de realiteit de film lijkt na te bootsen. Zo was er vorig jaar komedie Neighborhood Watch. In de trailer reden vier buurtwachters door hun wijk als opgefokte gangsters. Grappig, maar een hele foute associatie nadat zo’n brave huisvader, George Zimmerman, in februari zijn buurt veilig maakte door een zwarte tiener dood te schieten. De film werd omgedoopt tot The Watch en uitgesteld.

Warner Bros maakte deze zomer een trailer voor Gangster Squad: gangster schieten vanuit de coulissen machinegeweren leegt op een bioscoopzaal. Origineel, tot James Eagan Holmes op 20 juli echt om zich heen schoot tijdens een nachtvoorstelling The Dark Knight Rises. Gangster Squad werd uitgesteld en aangepast.

Film zet niet aan tot geweld, vindt Hollywood. Maar acteurs die door een wit doek schietend een echte bioscoopzaal uitmoorden: die symboliek is wel heel luguber.

    • Coen van Zwol