Geen rookworst in de schappen, maar wel stroopwafels en Jip-en-Janneke speelgoed. Zo ziet de oer-Hollandse keten Hema er in Frankrijk uit. Hema wil de rest van de wereld veroveren. Voor ‘Het geheim van de Hema’ volgde documentairemaakster Yan Ting Yuen een jaar lang de top van de Hema. Een inkijkje in Hollandse kneuterigheid.
Tot nog toe is de Hema, naast ons land, ook te vinden in België, Luxemburg, Duitsland en Frankrijk. Maar het warenhuis, opgericht in 1926, is klaar voor de rest van de wereld. Kantoren verrijzen in Shanghai en Hongkong en bestuursvoorzitter Ronald van Zetten reist er lustig op los en probeert de groei uit te breiden.
CEO Van Zetten zet doosjes in de schappen recht, luncht met rookworst, prijst sokken af, bezoekt textielfabrieken en maakt - trots als hij is - foto’s van nieuwe filialen. De contacten in het buitenland verlopen heerlijk kneuterig. Zo krijgt een Chinese leverancier een doosje stroopwafels cadeau (“Dutch cooks. Very good!”). Ook het hoofd van Hema International, Saskia Touw, doet haar best om in steenkolen-Frans haar collega’s en klanten in het nieuw geopende filiaal op het Parijse Gare du Nord te verwelkomen.
Wordt het oer-Hollandse Hema ooit een wereldmerk? Dan zullen de managers hun talenkennis wellicht wat bij moeten spijkeren.