Minder bezoek aan Nederlandse film in 2012

2012 was een matig jaar voor Nederlandse films. Het aantal verkochte kaartjes daalde scherp, met bijna 27 procent. Kochten 6,8 miljoen bezoekers in 2011 een kaartje voor een Nederlandse film, vorig jaar waren dat er 4,9 miljoen.

Het marktaandeel van de Nederlandse film daalde met 6 procent, tot 16 procent. Ook het bezoek aan filmfestivals nam af: van bijna 738.000 naar bijna 660.000 kaartjes, vooral door het slinkende bezoekersaantal van het Rotterdamse filmfestival.

Dat blijkt uit de jaarcijfers van de bioscoopexploitanten (NVB), filmdistributeurs (NVF) en producenten (FPN) die vanmiddag werden gepresenteerd.

Na topjaar 2011, toen Gooische Vrouwen met 1,9 miljoen bezoekers de best bezochte film was en ook Nova Zembla 890.000 stoelen vulde, ontbrak een echte Nederlandse klapper. Alles is Familie, die na een rustig begin volle zalen trekt, was het meest succesvol met 640.000 bezoekers, gevolgd door Mees Kees (570.000) Alleen Maar Nette Mensen (324.000) en de Rotterdamse surprisehit De Marathon (ruim 290.000).

Volgens directeur Boonenkamp van het Filmfonds was 2011 evenwel een „enorme uitschieter” voor de Nederlandse film. „Sinds de 0,8 procent markaandeel medio jaren negentig zit de Nederlandse film nu normaliter zo rond de 16 procent. Het cijfer van 2012 is dus niet slecht.”

De komende jaren, wanneer het Filmfonds door bezuinigingen eenderde minder films kan subsidiëren, is dat niveau mogelijk moeilijker vast te houden.

Voor bioscoophouders betekende 2012 een pas op de plaats; het totale bioscoopbezoek steeg met 0,64 procent tot 30,6 miljoen tickets. De bioscoopkaartjes werden 1,65 procent duurder, zodat recettes licht stegen.

De lijst best bezochte film werd vorig jaar aangevoerd door James Bond-film Skyfall (1,9 miljoen, en nog overal te zien), het Franse Intouchables (1,2 miljoen) en The Hobbit (bijna 790.000, en ook nog volop in roulatie). Alles is Familie staat op de achtste plaats, na Ice Age 4, The Dark Knight Rises, Ted en Madagascar 3.