Krantensites gaan geld vragen

Een groot aantal Nederlandse kranten gaat dit jaar hun artikelen op internet aanbieden tegen betaling. Gratis nieuws lijkt op zijn retour.

NRC Handelsblad wil dit kwartaal online losse verkoop introduceren: internetgebruikers betalen daarbij voor elektronische toegang tot alle artikelen uit de krant van die dag. Digitale losse verkoop wordt goedkoper dan op papier. In het vierde kwartaal moet de site ook artikelen per stuk aanbieden.

Het Financieele Dagblad en het Nederlands Dagblad hebben al een zogenoemde betaalmuur op hun website. Betaalde toegang tot websites is iets anders dan de digitale replica’s die onder meer NRC Handelsblad en het FD aanbieden. Die tellen wel al meer in de oplagecijfers; anderszins betalende webabonnees nog niet.

Ook de Persgroep Nederland werkt aan een betaalmodel voor hun digitale uitgaven. De Volkskrant wil dit voorjaar kopij aanbieden in een model zoals iTunes van Apple. Daarbij kunnen consumenten muziek per liedje kopen en niet alleen per album. En gisteren werd bekend dat de kranten in Noord-Nederland ook een kassa op hun websites gaan plaatsen. De NDC Mediagroep (Leeuwarder Courant en Dagblad van het Noorden) starten dit voorjaar. De regionale kranten van Wegener wilden vanaf 12 december vorig jaar betaalde digitale uitgaven aanbieden, maakten zij begin 2012 bekend, maar dat is uitgesteld tot later dit jaar.

De introductie van betaalde informatie op krantensites is een internationale trend. Het Britse weekblad The Economist zag daarin eind vorig jaar een opleving van de inkomsten voor dagbladen, met name van lezers en minder van adverteerders. Het blad noemt drie redenen waarom de ‘paywall’ nu een succes is. De techniek is beter dan enkele jaren geleden. Nu is het eenvoudig om flexibele betaalmuren te maken: lezers kunnen X artikelen gratis lezen en moeten daarna betalen. In de VS zijn kant-en-klare systemen op de markt. Ook is er een aansprekend succes: The New York Times heeft 600.000 betalende digitale lezers. Verder helpt het succes van smartphones en tablets de uitgevers. Mobiele gebruikers lijken bereid te betalen voor informatie.

In Nederland is – anders dan in bijvoorbeeld België en in Oost-Europa – nog geen sprake van één gezamenlijke kassa van alle nieuwsaanbieders. Wel werken de meeste dagbladuitgevers samen in het project Newz.nl, de artikelendatabase van brancheorganisatie NDP Nieuwsmedia.