‘De meesten weten wel dat ze te veel verdienen’

Werknemers van Capgemini horen jaarlijks wat hun marktwaarde is. „Als je de topsport niet meer aankunt, is een stap terug doen logisch.”

De ondernemingsraad van Capgemini stemt in met het demotievoorstel. De vrouw op de foto houdt niet noodzakelijk verband met de plannen. Foto Rien Zilvold

Het kantoor van Capgemini aan het Stationsplein in Voorburg oogt uitgestorven. Niemand reageert op de deurbel. Een passerende medewerker van het ICT-bedrijf verwijst door naar persvoorlichting. Hij wil geen reactie geven op het plan van topman Jeroen Versteeg om oudere werknemers minder te gaan betalen. Het zou om vierhonderd werknemers gaan.

Een persvoorlichter vertelt dat journalisten op het hoofdkantoor in Utrecht meer kans maken op gesprekken met personeel. Daar willen twee werknemers, op voordracht van de woordvoerder, wel zeggen dat ze het een goed plan van de bedrijfsleiding vinden. Neem personeelsmanager Ad Seelen (54), ruim dertig jaar in dienst. Hij zegt dat het plan waarmee Versteeg gisteren de publiciteit zocht „eigenlijk al sinds 1982” bekend is. „Elk jaar krijg je in een functioneringsgesprek met een HR-manager te horen wat je marktwaarde is. En je merkt het zelf ook als klanten je niet meer willen, omdat je als werknemer te duur bent voor je kunnen. De meesten hier weten wel dat ze te veel verdienen.”

Aan werknemers die te veel kosten biedt Capgemini omscholingscursussen of een andere functie aan. Als werknemers daar niets voor voelen „stromen ze uit”, vertelt Seelen. Daar zijn doorgaans hoge afkoopsommen mee gemoeid. „Dat wil de bedrijfsleiding met dit plan voorkomen.” In september is het personeel op de hoogte gebracht van het ‘demotieplan’. Zijn werknemers die een salarisverlaging weigeren in de toekomst als eerste aan de beurt bij een volgende ontslagronde? Seelen denkt van wel. „Terecht dat je weg bent als je weigert, dat is feitelijk al 30 jaar ons beleid.” In september schrapte Capgemini al 350 banen.

Manager external resources Frank Broos (34), acht jaar in dienst bij het bedrijf, ziet vooral de positieve punten van het plan. „Deze ronde gaat ervoor zorgen dat mensen met talent door kunnen groeien. Capgemini gaat betalen naar prestatie. Dit is geen bedrijf om op je lauweren te rusten. Als Albert Heijn structureel te veel voor zijn artikelen vraagt, gaat de consument naar de concurrent.”

Voor de ingang van het hoofdkantoor verwijzen de meeste werknemers weer meteen door naar de persvoorlichting. „Dat is ons verzocht op het intranet”, zegt er een. Een paar medewerkers willen wel off the record praten over de onrust die is ontstaan. Vooral oudere werknemers zouden niet blij zijn met het plan van de bedrijfstop. Zij vinden het niet eerlijk dat ze nu voor het blok worden gezet. Ook de vakbonden hebben gisteren laten weten niets in demotie te zien. Maar sommige jongere werknemers zien het ook als een soort gerechtigheid. „Ik werk met een paar oudere collega’s die veel minder kunnen dan ik, maar toch veel meer betaald krijgen. Dat voelt niet eerlijk”, zegt een van hen.

Werknemers Seelen en Broos merken ook wel wat onvrede over de plannen, maar volgens hen gaat het om een kleine minderheid. Seelen denkt niet dat alléén oudere werknemers te maken krijgen met een salarisverlaging. „Sommige werknemers van dertig of 35 jaar komen al nauwelijks verder. Als je de topsport niet meer aankan, is het logisch om een stap terug te doen. Zulke medewerkers kunnen eieren voor hun geld kiezen: een salarisverlaging of de WW.” Broos vindt het eigenlijk wel een sociaal plan van de directie. „In Amerika heb je de two-weeks-notice en sta je zo op straat. Het is heel Nederlands om mensen te willen houden, al is het dan tegen een lager salaris.”