CES 2013: Tv biedt eerste hulp bij het zappen

Het beginscherm van de nieuwe Samsung tv's toont live tv als een 'app', de rest bestaat uit kijktips die de tv samenstelt op basis van eerder zapgedrag.

Geen idee wat je nu weer wilt kijken? De weg kwijt in al die online videodiensten? De grote tv-fabrikanten introduceren op gadgetbeurs CES technologie waarmee je sneller kunt navigeren door het groeiende tv-aanbod, live en on demand.
De afgelopen jaren hielden internet-tv’s (in CES-taal: connected tv’s) een wedstrijdje in wie de meeste verschillende apps kon bieden. Games, weer, nieuwssites, sociale media. Wat blijkt: deze apps worden amper gebruikt. De tv wordt, zo luidt de weinig spectaculaire conclusie van dit NDP-onderzoek, bij voorkeur gebruikt om tv te kijken. En dan vooral: video op bestelling, op het moment dat het uitkomt. Maar hoe vind je je weg in alle digitale zenders, online content en dat wat je geheel legaal hebt gekopieerd op je eigen computer? De tv biedt nu eerste hulp bij het zappen.

Samsung: S-Recommendation

Marktleider Samsung stopt in de nieuwe smart tv’s S-Recommendation, software die je zapgedrag analyseert en op basis daarvan tv-programma’s adviseert. Zo ‘snapt’ de tv bijvoorbeeld dat je ‘s ochtends graag voor het ontbijt het nieuws ziet en dat de kinderen op zaterdagochtend cartoons voorgeschoteld moeten krijgen om de rust in huis te bewaren.
Deze kijktips komen in beeld op het beginscherm, zodra je het toestel aanzet. Niet langer start het toestel op met de tv-zender die je voor het laatst bekeek; voor Samsung is live-tv al teruggebracht tot één van de actieve apps, zeker niet de hoofdtoepassing.
S-recommendation is ook te activeren met een gesproken term, bijvoorbeeld ‘Brad Pitt’ of ‘Premier League’. Daarbij dient de afstandsbediening als microfoon - dat klopt niet helemaal met Samsungs idee van gesture control, zappen met handgebaren in plaats van met de afstandsbediening.

Amerikaans aanbod

Net als bijvoorbeeld bij Google TV kun je met één zoekopdracht zoeken in meerdere tv-bronnen. Dat is vooralsnog struinen in Amerikaans aanbod, van videodiensten als Hulu (variant op Uitzending Gemist), Netflix en Amazon Prime. Het gros daarvan is zonder trucs niet toegankelijk voor Europese kijkers. De vraag is of S-Recommendation ook overweg kan met de Nederlandse programmagids en de on demand diensten van de publieke en commerciële omroep. Bij de Nederlandse versie van Google TV is dat bijvoorbeeld een gemis. LG heeft in ieder geval al aangekondigd dat de ‘On Now’ aanbevelingssoftware in de nieuwe smart tv’s overweg kunnen met de Pathé Thuis, Ximon en Videoland.
Google TV beleeft een moeizame start, ook al is het inmiddels op versie 3 beland en biedt het ook spraakgestuurde zoekopdrachten. Wel heeft het internetbedrijf naast Sony en LG nu ook Hisense, Asus en TLC gestrikt voor een Google TV-deal.

TV SideView

Sony gaat op zijn tv's kijkadvies geven via een losse smartphone-app, TV SideViewSony gaat op zijn tv's kijkadvies geven via een losse smartphone-app, TV SideView

Sony gaf op zijn persconferentie weinig aandacht aan de deal met Google TV. In plaats daarvan lag de nadruk op de eigen tv-apps. Sony’s schermen geven ook kijkadvies, maar doet dat via een aparte app op Android-telefoons en tablets. De TV SideView software lepelt informatie uit de programmagids op en vindt gerelateerde videocontent uit het aanbod van Netflix, YouTube, Hulu en andere diensten.
Panasonic, dat op de CES 32 nieuwe toestellen introduceert, wordt lid van de Smart TV Alliance. Dat is een groep fabrikanten die samen een slim tv-platform ontwikkelen. LG en Toshiba zijn daar ook onderdeel van, net als TP Vision - de voormalige tv-divisie van Philips.

Waar blijft Apple?
De grote afwezige op CES, Apple, werkt aan een interactief tv-platform dat on demand aanbod combineert met live televisie. Het was de droom van oprichter Steve Jobs om nog tv-scherm te bouwen dat alle videobronnen aanpast aan de smaak van de gebruiker. Maar of er dit jaar nog zo’n Apple-toestel op de markt komt, is onduidelijk. De productie van tv’s is voor de meeste fabrikanten verlieslijdend - de prijzen staan zwaar onder druk en de vraag is of er plaats is voor een product waaraan een Apple prijskaartje hangt .

4K en OLED, tv voor de rijken
UltraHD, ook wel 4K genoemd, is beeld met een resolutie van 3840 bij 2160 pixels. Dat moet de tv van de toekomst worden. De eerste toestellen liggen staan nu in de winkel maar ze zijn nog niet erg betaalbaar en er is amper videomateriaal beschikbaar - laat staan dat UHTV ooit live kan worden vertoond. Vooralsnog is het een niche markt voor te rijke videoliefhebbers, maar de beeldkwaliteit blijft om je vingers bij af te likken. Hetzelfde geldt voor OLED (organische ledverlichting, met beter contrast en hogere reactiesnelheid dan led of plasma)

Sony gaat zijn 84 inch 4K tv, die 25.000 dollar kost, ook in ‘voordelige’ formaten van 65 en 55 inch uitbrengen. Omdat er nog weinig 4K-films beschikbaar zijn - en de blu-ray spelers daar niet goed mee overweg kunnen - begint Sony een online videodienst die bezitters van een 4K-toestel toegang geeft tot films in hoge resolutie. Sony werkt daarnaast aan een 4K OLED-model

LG zet, net als Sony, naast zijn 84 inch 4K-model 64 en 55 inch modellen op de markt.

Dit nieuwe 4K-prototype van Samsung heeft wel iets weg van een high tech schoolbord. De speakers zitten in het raam verwerkt.Dit nieuwe 4K-prototype van Samsung heeft wel iets weg van een high tech schoolbord. De speakers zitten in het raam verwerkt.

Samsung komt met een opvallende 85 inch 4K tv die aan een rekstok lijkt te hangen. Het lijkt wel een beetje op een ouderwets schoolbord, maar ongetwijfeld een stuk prijziger. Er is ook een 110 inch variant te bewonderen.
Panasonic toonde eerder, op de IFA-show in september, al een 4K-scherm van 103 inch en komt nu ook met een 4K OLED scherm van 56 inch. Sharp kondigde naast 20 lcd-schermen van 60 inch of groter ook een 4K-prototype aan.
Zolang er weinig content beschikbaar is, zal UHDTV vooral gebruikt worden om bestaande HD-content te verbeteren (upscaling). Het verschil in beeldkwaliteit is grotendeels afhankelijk van de manier waarop fabrikanten slimme algoritmes ontwikkelen om er pixels bij te verzinnen. Daarnaast kan 4K-resolutie een oplossing zijn om de kwaliteit van 3D-tv zonder brilletje te verbeteren. Wellicht dat dat de animo voor 3D in de huiskamer wat kan opkrikken.