Zuinig NS laat de treinen uitrollen

Vanaf dit jaar laat NS de treinen 5 procent zuiniger rijden. Om deze doelstelling te halen, zal de machinist vlotter optrekken, zo min mogelijk remmen en in plaats daarvan zijn trein laten uitrollen.

De nieuwe manier van rijden scheelt de NS „enkele miljoenen euro’s” per jaar door besparing op stroom. Ook is ‘het nieuwe rijden’ voor reizigers comfortabeler. „De rit wordt aangenamer voor de passagiers doordat je minder op het laatste moment hoeft te remmen maar langzaam een station komt binnenrijden”, aldus een NS-woordvoerder.

De 2.850 machinisten krijgen sinds 2011 tijdens de jaarlijkse herinstructie les in de methode Energie Zuinig Rijden (EZR). De methode is ontwikkeld door een van de NS-machinisten, Freddy Veldhuizen. Schermen in de cabine informeren de machinist over zijn energieverbruik. „Het verbruik wordt gemonitord en teruggekoppeld aan de machinist”, aldus de NS-woordvoerder.

De veiligheid is volgens NS door het nieuwe rijden niet in geding. Ook zou de methode geen invloed moeten hebben op de punctualiteit. „De methode maakt gebruik van de speling in de dienstregeling.”

De uitstoot van CO2 daalde volgens NS de afgelopen vier jaar al met 20 procent per reizigerskilometer.