Na datingsites voor hoogopgeleiden nu ook al een zorgverzekering?

Als de nieuwe zorgverzekering mag worden gekozen, doemen plotseling allerlei onbekende polissen op. Een van de meest opvallende nieuwe verzekeringen is Goed Opgeleid (‘De Zorgverzekering voor hoogopgeleid Nederland’). Waarom? Nrc.nl wilde meer weten, maar het was moeilijk contact te krijgen.

Goed Opgeleid, voor hoger opgeleid Nederland. Screenshot van www.goedopgeleid.nl

In de tijd voor 1 januari, als de nieuwe zorgverzekering mag worden gekozen, doemen plotseling de meest onbekende polissen op. Allemaal even goed, voordelig, en gewild - als we de reclames mogen geloven. Een van de meest opvallende nieuwe verzekeringen is Goed Opgeleid (‘De Zorgverzekering voor hoogopgeleid Nederland’). Waarom? Nrc.nl wilde meer weten, maar het was moeilijk contact te krijgen.

Er was geen grootse reclame-actie voor - geen billboards, tv-spotjes of spannende kortingen - maar er werd wel een mail over verstuurd. Gezien de overdaad aan mails over zorgverzekeringen, is die mail door de meesten misschien niet eens geopend, of ongelezen weggegooid. Toch is het een intrigrerend concept. Daten voor hoger opgeleiden, dat kennen we wel. En daar kun je je nog wel iets bij voorstellen: op hetzelfde niveau met elkaar communiceren, dezelfde fijne hoogopgeleide grapjes maken. Zoiets.

Krijgen slimme mensen hoogopgeleide ziektes?

Maar een zorgverzekering voor slimme mensen? Is die dan voor slimme mensen met hoogopgeleide ziektes? Goed Opgeleid schrijft op de site:

“Goed Opgeleid is een nieuwe, online zorgverzekering. Wij bieden goede zorg tegen de laagste vanaf premie van Nederland. Goed Opgeleid staat voor helderheid, transparantie en gemak. We maken dus niets ingewikkelder dan nodig is. En we bieden overzichtelijke polisvoorwaarden. In 1 oogopslag kun je zien wat wel en wat niet vergoed wordt bij ieder pakket. [...] Zo is alles goed geregeld, zonder gedoe en zonder dat je teveel betaalt. Dat is Goed Opgeleid.”

Dit geeft geen antwoord over de hoogopgeleidheid van deze verzekering. Willen slechter opgeleide mensen geen helderheid, transparantie en gemak? Geen makkelijke, niet ingewikkelde dingen?

‘Momenteel zijn al onze medewerkers in gesprek’…

Tijd om het even aan de zorgverzekeraar te vragen. En mocht je eind december ook informatie van ze hebben gewild of zelfs een hoogopgeleide zorgverzekering hebben willen afsluiten: dat bleek niet makkelijk te zijn. Meerdere keren bellen levert steeds ophangen op na een automatisch bericht: “Momenteel zijn al onze medewerkers in gesprek, we verzoeken u om op een later tijdstip terug te bellen…”

Dan maar via Avéro Achmea, waar Goed Opgeleid “de zorg inkoopt”. Maar dat blijkt ook weinig zin te hebben: “Ik ken die hele website niet!” zegt de aardige telefoniste aan de lijn. Verrassend, want het logo van Avéro Achmea staat pontificaal op de site.

Dan blijkt dat Avéro Achmea via tussenpersonen werkt, in dit geval Aevitae. En Aevitae zit achter Goed Opgeleid. Een paar keuzelijsten, wachttoontjes en doorverbindingen verder: de communicatie-afdeling, die nog moet terugbellen.

Maar dat gebeurt niet, en we bellen zelf maar weer even. De communicatie bij Aevitae blijkt niets te weten, maar kan zelf alle woordvoerders en contactpersonen bij Goed Opgeleid ook niet bereiken. En dan, eindelijk, een persvoorlichter. Marco Simmers van Avéro Achmea met het verlossende antwoord: Goed Opgeleid is in feite gewoon een marketingtruc.

Goed Opgeleid is gericht op hoogopgeleiden, studenten en young professionals. De verzekering bestaat pas sinds 21 december 2012. En er blijken al vergelijkbare initiatieven te zijn geweest: Promovendum (“Wij richten ons van oudsher op hoger opgeleiden”), Besured (“Speciaal voor studenten en Young Professionals”) - trouwens óók van Avéro Achmea - en National Academic (“Verzekeringen en hypotheken voor hbo’ers, academici, middelbaar en hoger personeel).

Uiteindelijk blijkt het allemaal een groot marketingverhaal. De doelgroep is de hoger opgeleide, maar mensen weigeren mag helemaal niet. Ook mensen met een mbo-opleiding mogen zich dus gewoon aansluiten bij Goed Opgeleid, aldus Simmers. Of deze zorgverzekering veel succes heeft, is nu nog niet te zeggen omdat hij zo kort bestaat. Maar een commissie maakte zich naar aanleiding van het opkomen van dit soort verzekeringen wel al grote zorgen. Verzekeraars kunnen grote voordelen halen uit deze doelgroep.

Commissie-Don was kritisch over dit soort polissen

Een commissie onder voorzitter van Henk Don, bestuurder van de Nederlandse Mededingingsautoriteit benadrukte vorig jaar nog eens dat het weigeren van bepaalde zorgverzekerden niet mag. De solidariteit is namelijk een peiler van de in 2006 ingevoerde zorgverzekeringswet, en die bepaalt dat zorgverzekeraars verplicht zijn iedereen te accepteren voor het basispakket. Ziek en gezond, jong en oud. Hoog- en laagopgeleid.

Logisch dat Simmers zo duidelijk maakt dat ze echt geen lager opgeleiden weigeren, want de commissie was nogal kritisch over dit soort polissen. Voor zorgverzekeraars is het voordelig om jonge, gezonde, hoogopgeleide verzekerden binnen te halen. Die hebben gemiddeld minder zorg nodig en kosten de verzekeraar daarom minder. Zo kwam SEO Economisch Onderzoek achter het volgende: verzekeraars maakten in 2012 gemiddeld 170 euro winst per verzekerde student. Bij vrouwelijke studenten zelfs 273 euro. Op hoogopgeleiden maakt een verzekeraar gemiddeld 49 euro winst. Op laagopgeleiden - mensen die alleen primair of een eerste fase van secundair onderwijs hebben afgemaakt - verliest een verzekeraar gemiddeld 60 euro.

De commissie-Don maakte zich daar zorgen over. Het gevaar dreigt dat verzekeraars minder aandacht besteden aan goede zorg voor ‘dure’ klanten, zoals ouderen, chronisch zieken of mensen met een lagere opleiding. Bovendien gelden de regels niet voor de aanvullende verzekering: verzekeraars zijn niet verplicht daar iedereen voor te accepteren. Op die manier kunnen ze de zorgverzekering wel zo onaantrekkelijk maken dat ze vooral goedkope klanten werven. De commissie oordeelde dat ze een reëel risico ziet ontstaan op minder goede en betaalbare zorg voor grote groepen verzekerden die voorspelbaar verliesgevend blijken.

Goed Opgeleid is ook voor laagopgeleiden

Dat zorgt ervoor dat bepaalde zorgverzekerden de dupe zijn: hoge zorgkosten komen bij andere zorgverzekeraars terecht en die moeten de polissen dan duurder maken. Een tweedeling ontstaat tussen verzekerden. Met de zorgen van de commissie is blijkbaar niet heel veel gedaan, want zie hier weer een nieuwe zorgverzekering voor een bepaalde groep.

Goed Opgeleid is dus echt voor iedereen. De kans is alleen groot dat lager opgeleiden zich er niet zo snel zullen aanmelden, en dat is nu juist de zorg van de commissie. Een gat in de markt voor deze verzekering, maar vervelend voor de rest.

Geloof het dus niet, als een zorgverzekering je vertelt dat hij voor hoogopgeleiden, laagopgeleiden, bepaalde religieuzen, gezinnen, vrouwen, seizoensarbeiders, expats, buitenlandse studenten, niet-rokers, gezond etenden of veel fietsenden is. Een beetje slimme roker meldt zich gewoon hiervoor aan, betaalt minder, en krijgt toch alles vergoed.