IJshanddoeken en drank tegen de uitdroging

Arend van Triest

Naam: Kiki Bertens

Leeftijd: 21 jaar

Sport: Tennis

Prestaties: Winst WTA-toernooi Fez 2012, winst KNLTB-masters 2012

Volgende week debuteer je in Melbourne op de Australian Open, het eerste grandslamtoernooi van het jaar. Daar is nu een hittegolf. Hoe goed kun je daarmee omgaan?

„Ik kan wel goed tegen de hitte. De afgelopen weken heb ik toernooien in Sydney en Auckland gespeeld en daar werd het ook tegen de 40 graden. Het belangrijkste is dat je lichaam goed voorbereid is op die warmte. Dat betekent veel meer drinken dan normaal, zout in je drankjes doen om uitdroging te voorkomen en veel met ijshanddoeken werken. In het verleden is het wel eens gebeurd dat speelsters flauw vielen omdat de temperaturen te hoog opliepen, maar het is aan mij om te voorkomen dat zoiets bij mij gebeurt. En ik speel nog altijd liever in de brandende zon dan met tien graden in de regen met harde wind.”

Hoe ver denk je te komen op dit toernooi?

„Veel hangt af van de loting. Als die meezit, kan ik best een paar rondjes winnen. Ik sta lekker op de baan, haalde vorige week nog de kwartfinales in Auckland, dus er is wel iets mogelijk.”

Vorig jaar was het jaar van je doorbraak. Je won het WTA-toernooi van Fez en kwam de top 100 op de wereldranglijst binnen. Welke doelen heb je jezelf dit jaar gesteld?

„Vooral om beter te gaan tennissen. Ik heb geen ranking in mijn hoofd waar ik aan het eind van dit jaar wil staan, zo moet je niet denken. Er zijn nog zoveel punten in mijn spel die ik moet verbeteren. Daar wil ik dit jaar stappen in maken en dan komen de resultaten vanzelf.”

Wat voor punten zijn dat?

„Mijn voetenwerk kan nog veel beter, maar vooral mijn service gaat nog niet helemaal zoals ik wil. Aan het eind van vorig jaar liep ik een schouderblessure op. Dat kwam door overbelasting, maar ook door een verkeerde servicebeweging. Dit seizoen hebben we besloten die beweging iets te veranderen. Ik probeer de service nu iets ruimer in te zetten en mijn schouder beter te buigen, maar het is lastig daar binnen een paar weken aan te wennen. In de trainingen gaat dat wel goed, omdat dan de aandacht daar volledig op ligt. Maar in wedstrijden ben je ook met andere dingen bezig en dan lukt die beweging soms niet. Met heel veel training moet dat een natuurlijke beweging worden.”

Afgelopen seizoen verloor je een aantal wedstrijden omdat je last had van de spanning en van faalangst. Hoe staat het daar nu mee?

„Ik krijg veel hulp van een mental coach waar ik dat soort zaken mee bespreek. Een beetje wedstrijdspanning is goed, dat moet je hebben als sporter, maar bij wedstrijden tegen op papier mindere tegenstanders had ik het gevoel dat ik echt moest winnen. Daar werd ik alleen maar gestresst van. Dan was ik niet meer bezig met het spel, alleen met het resultaat. Als ik nu zulke gevoelens heb of niet lekker in mijn vel zit, heb ik contact met die mental coach. Word ik mentaal sterker van. En je mentale gesteldheid is tijdens een tenniswedstrijd even belangrijk als je fysieke toestand.”

    • Arman Avsaroglu