Geen rookworsten, maar wel ‘Dutch cooks’ van Hema

Documentaire is openhartig inkijkje in de wereld van Hema.

Teledoc: Het geheim van de Hema Ned. 2, 20.25 uur - 21.40 uur

Geen rookworsten. Geen tompouces. Hema, het oer-Hollandse warenhuis, wil een wereldmerk worden, maar Fransen of Chinezen zitten helemaal niet te wachten op typische Hemaproducten. En dus verkopen de buitenlandse filialen die vooralsnog niet.

Voor Het geheim van de Hema volgde documentairemaakster Yan Ting Yuen een jaar lang de top van de Hema. Ze reist met bestuursvoorzitter Ronald van Zetten naar Shanghai en Parijs, legt hem vast als hij een lastig telefoongesprek voert met investeringsmaatschappij Lion Capital, de eigenaar van Hema, en slentert met ontwerpers door de straten van Milaan op zoek naar trends.

Het resultaat is een openhartig inkijkje in de zoektocht van Nederlands meest bekende warenhuis naar een manier om concurrenten bij te benen (door de productie van China naar Turkije te verleggen) en om te groeien.

Maar of de documentaire het geheim van de Hema ontrafelt, is maar zeer de vraag. We zien vooral een aandoenlijke bestuursvoorzitter die voor de ingang van de nieuwe Hema in het Parijse Gare du Nord verheugd de eerste klanten telt en aan zijn Chinese textielleverancier een doosje stroopwafels overhandigt („Dutch cooks. Very good!”). Dat zowel de bestuursvoorzitter als het hoofd van Hema International, Saskia Touw, niet echt een talenknobbel heeft, geeft te denken over de slagingskans van Hema’s globaliseringsplannen.