Wijnvoorspellingen 2013 deel 2

Donderdag de voorspellingen gedaan voor de wijnbeleggers. Nu is dat een groep die maar zelden een kurkentrekker in huis heeft. Deze koopt wijn om mee te speculeren of –wat charmanter- om naar te kijken.

Dan wenst de verzamelaar in kwestie van verschillende Champagnes bijvoorbeeld alle flesformaten te hebben. Van de fillette van 0,375 l. tot de allergrootste souverain met een inhoud van 26 liter. En daarvan zullen de kurken ook met het komende Oud & Nieuw weer niet knallen.

In een kelder heb ik mij eens verbaasd over de grote hoeveelheid topwijnen uit het oogstjaar 1989 dat daar lag. Frans, Duits, Italiaans, droog, zoet…Een wonderlijk assortiment dat zijn motto had te danken had aan het jaar dat de eigenaar van zijn eerste miljoen had verdiend.  En al was hij nu goed voor een middenmotersplek in de Quote 500, die flessen bleven dicht.

En bij een hartchirurg ontwaarde ik een collectie met alle jaargangen van Château Calon-Ségur uit St. Estèphe. Reden: er staat een hart op het etiket

Maar wat heeft 2013 nu in petto voor wie wijn wil drinken?

Laat ik beginnen met slecht nieuws.

Door ondermaatse oogsten (vooral kwantitatief) in de drie grootste wijnlanden ter wereld (Frankrijk, Italië en Spanje) is de verwachting dat de wijnprijs gaat stijgen. Momenteel dreigt er ook een krapte te ontstaan op de markt van de bulk- en wat voordeliger wijnen. Mede vanwege de btw- en de accijnsverhoging zal daarom de ‘gewone’ wijndrinker niet gespaard blijven. Houden de supermarkten toch vast aan de ‘heilige’ prijsniveaus van € 2,99, € 3,99 en € 4,99 dan vrees ik dat de gemiddelde kwaliteit omlaag gaat.

Wat dat betreft zal ik vooral de komende maanden ijverig kwijten van mijn taak om met name de huiswijnliters van de supermarkt aan de tand te voelen. Met een aandeel van 25 tot 40 procent van het volume –afhankelijk van de supermarktketen- is dit de belangrijkste soort. Ik houd u op de hoogte.

Nu we toch bij de grootgrutters zijn beland. Rond de 90 procent van alle wijn voor thuisverbruik wordt daar gekocht. De Nederlander is een one stop shopper geworden. En het komende jaar zal deze daar ook vaker een wat duurdere fles wijn in zijn karretje deponeren.

Dit lijkt haaks te staan op de crisis maar het is er een direct gevolg van. Tijdens restaurantbezoek wordt beknibbeld op de kostbaarder wijnen of men kiest via het wine by the glass systeem voor slechts een glas. Het uitgespaarde geld wordt vervolgens gebruikt om een duurdere wijn in de supermarkt te kopen.

Al verschillende ketens zoals Albert Heijn, Jumbo en C1000 hebben hun standaardassortiment al aangevuld met wijnen voorzien van een ‘serieuzer’ prijskaartje. En Plus houdt er zelfs voor deze groep kopers een on line te bezoeken wijnkelder op na: de wijnkelder van Plus, ‘de beste wijnen voor kelderprijzen’.

Wat nu gaan we zoal precies aantreffen? Onze drinkvoorkeur op het gebied van witte wijn is duidelijk gewijzigd. Frisser, puntiger, energieker en levendiger wit wensen we. Daarom zeggen we zeggen steeds vaker ‘nee’ tegen chardonnay en vooral sauvignon blanc profiteert daarvan.

Sla ik mijn database van het afgelopen jaar er op na dan gaan deze twee soorten gelijk op. En in de slipstream van sauvignon bevinden zich Grüner Veltliner (Oostenrijk), Rueda (Spanje) en riesling (Duitsland). De laatste met name in het wat hogere prijssegment overigens. En deze wordt dan overigens niet aangeschaft in de supermarkt maar gedronken tijdens restaurantbezoek –mede omdat de wijn gastronomisch zo breed inzetbaar is en minder alcohol bevat- of de liefhebber koopt ‘m bij de wijnspeciaalzaak.

Probleem wat betreft die laatstgenoemde vorm van retail: in 2013 zullen steeds meer slijterijbedrijven hun deuren sluiten. Een ‘verval’ dat de voorafgaande jaren al is ingezet. Belangrijkste oorzaak: het al eerder gememoreerde one stop shoppen. Daarentegen zal het aantal on line wijnspecialisten dat zich heeft gespecialiseerd in een wijnland, wijnsoort of wijnstreek explosief groeien.

Enfin, laten we weer gaan drinken. Per slot van rekening is 2013 alweer een paar dagen oud. En al is dit het geval, we zijn nog niet ‘uitgebubbeld’. Voorspelling: het marktaandeel prosecco stagneert, zij het op een hoog niveau. Er gaan echter vaker alternatieve mousserende wijnen geopend worden.

Om te beginnen, de betere prosecco’s. Nu de ‘gewone’ een commodity is geworden, willen we wel eens een ‘speciale’ proeven. En ook wel eens kennismaken met het Italiaanse Champagne-alternatief,  Franciacorta.

‘Echte’ Champagne gaat het zwaar krijgen. Niet zozeer omdat afgelopen jaar de oogst wat volume betreft rampzalig was, maar vanwege die vermaledijde crisis. Tijdens de eerste crisissymptomen in 2008 meldde een Engelse wijninkoper al: ‘When times are tough people don’t want to be seen drinking Champagne.’

Blijft de Champagnekurk er dan helemaal op? Nee, de liefhebbers zullen zich steeds meer richten op de kleinere producenten. Vaak worden deze huizen gerund door een nieuwe generatie wijnmakers die hun druiven niet meer als grondstof aan de ‘grandes marques’ wensen te leveren maar inmiddels zelf veelal biologische- of biodynamische Champagnes op de markt brengen onder hun eigen naam. En met een prijskaartje dat veelal niet (veel) hoger ligt dan dat van de bekende merken, valt voor de drinker vaak veel meer te genieten.

Ook zal er ook groei te zien zijn in het marktaandeel van voordeliger mousserende wijnen. Let vooral op cava. Misschien komt 2013 nog iets te vroeg maar in Spanje is een aantal ambitieuze producenten afscheid aan het nemen van het juk van slechte, naar karton smakende budgetbubbels. Een paar weken geleden heb ik een rondritje gemaakt in de buurt cavahoofdstad San Sadurní d’Anoya en heb daar proefondervindelijk kunnen constateren dat het daar de goede kant op gaat.

Wat nu laat de wijnglazenbol nog meer zien? Dat de wijnen uit het oosten komen. De afgelopen paar jaar stroomden vooral de Hongaren en de Slovenen (supermarkt!) al in. Deze krijgen het komende jaar gezelschap van de Roemenen. Hema heeft al een setje heel smakelijke en vooral prettig geprijsde wijnen in het assortiment, Dreamfish en Dreambird, pinot grigio, sauvignon blanc en pinot noir. Wordt vervolgd. In de supermarkten.

Laatstgenoemde druif voorziet in de groeiende behoefte naar koel te drinken rood. Vorig jaar hebben we hier al een voorzichtig beginnetje gemaakt maar dit ‘nieuwe drinken’ zal nu breed geaccepteerd worden. Het aantal obers dat nog vreemd opkijkt van het verzoek ‘of die fles rood misschien even in de ijsemmer mag’ zal dientengevolge slinken.

Tot slot, ook de groei van alcoholvrij zal doorzetten, het soort wijn waarvan ik wel eens heb beweerd dat de consumptie daarvan is ‘als het hebben van seks met een opblaaspop’. Daarbij haast ik mij overigens om te zeggen dat ik geen ervaringsdeskundige ben. Maar mocht ik er gedurende 2013 eentje tegen komen die net zo goed bevalt als mijn vrouw dan laat ik u dat ook weten.

    • Harold Hamersma