Opinie

    • Rosanne Hertzberger

Heb je nog tijd om je leven te leven?

Mijn goede voornemen: in 2013 zou ik graag minder met mezelf bezig zijn.

Dat realiseerde ik me deze week eigenlijk pas, toen het jaar begon en er een enorme hoeveelheid artikelen en blogs en wetenschap over goede voornemens de revue passeerde.

Iedereen lijkt deze dagen met zichzelf bezig, met het analyseren van gedrag, reflecteren op goede en slechte gewoontes en het lezen over tactieken om onze levens te verbeteren.

Dat is normaal in deze tijd van het jaar. Ook al is het een arbitraire datum waarop het jaartal verspringt, het lijkt toch aantrekkelijker om op 1 januari te stoppen met roken dan op 12 oktober. Een historische gewoonte bovendien. Babyloniërs en Romeinen maakten al beloften aan hun goden met nieuwjaar, en er zijn talloze religies die iets met zelfreflectie doen tijdens hun jaarwisseling. Dat hele concept van goede voornemens hebben we heel vernuftig gejat van de godsdiensten. Atheïsme is prima, maar je hoeft het kind ook weer niet met het waswater weg te gooien.

Maar zo’n uitzondering is deze tijd van het jaar ook weer niet. Vooral mijn generatie, tussen de twintig en dertig jaar, lijkt het hele jaar door erg geïnteresseerd in ‘zelfverbetering’. Ergens ook wel begrijpelijk; we krijgen laat kinderen en we hebben energie, tijd en aandacht over die we net zo goed kunnen gebruiken om aan onszelf te knutselen. Met wie moeten we anders bezig zijn?

En dat knutselen doen we dus ook, in duizend verschillende vormen. Neem alleen voedsel als voorbeeld. Eindeloos kun je soebatten over zoiets relatief eenvoudigs als eten. Je kunt nadenken over hoeveel brood je eet, en hoeveel pasta, hoeveel melkproducten, hoeveel suiker, hoe biologisch, hoe culinair en hoe lokaal geproduceerd. En je kunt daar veranderingen in aanbrengen. Radicale veranderingen zijn bij uitstek populair. Dus niet ‘een beetje minder snoepen’, maar het volledig verwijderen van suiker uit je eetpatroon, of het resoluut afscheid nemen van koolhydraten, of vlees, of lunch. Je kunt kiezen voor een dieet waarbij je één dag per week vast (het jager/verzamelaar-dieet), alleen rauw voedsel eet (om onnavolgbare chemische redenen) of waarbij je door middel van sapkuren regelmatig je lichaam reinigt (uit de veronderstelling dat het gezond zou zijn om je lichaam van binnen te douchen met sinaasappelsap).

Er wordt zo veel over voedsel geschreven, gediscussieerd en nagedacht dat er soms niets belangrijkers lijkt te bestaan dan wat je zoal weg kauwt op een dag.

En dat is alleen voedsel. Als je wilt, kun je een voltijdse werkweek vullen met het organiseren van alle andere wissewasjes in je leven. Op een website als Pinterest vind je honderd handige manieren om elke dag weer een deel van je huis op te ruimen; je kunt dagen zoet zijn met het ordenen van je archieven, je financiën, je fotoalbums, je administratie. Je kunt allerlei andere radicale veranderingen overwegen: je televisie weggooien, je bezit reduceren tot honderd dingen, je Facebook-account verwijderen. Je kunt het boek 7 Habits of Highly Effective People lezen om efficiënter te werken (ook al is ‘lees dit boek’ niet één van die habits). En dan moet je nog elke week drie keer een half uur over straat rennen voor alle vermeende positieve effecten op je gesteldheid. En vergeet ook niet om elke dag even snel een kwartier te mediteren omdat je daarmee stress kunt reduceren en je gedachten kunt ordenen en beter je aandacht kunt sturen en dat is allemaal onmisbaar om effectief al die andere positieve veranderingen teweeg te brengen. En dan, als je je leven geordend hebt, is er misschien nog een uurtje over om dat leven dan ook daadwerkelijk te leven.

In aanvulling op al die fantastische methoden om je leven te verbeteren, hier mijn zelfhulpadvies voor hardwerkende mensen: accepteer dat je huis een bende is, accepteer dat je vijf kilo te zwaar bent, accepteer dat je administratie niet op orde is, dat je tijdverslindende hobby’s als televisie kijken en Facebook erop na houdt, en accepteer dat je niet zeven dagen per week gebalanceerde, gezonde maaltijden eet.

En weersta vooral de verleiding om de hele dag met al die schoonheidsfoutjes in je bestaan bezig te zijn. Er zijn belangrijker zaken.

Rosanne Hertzberger is moleculair microbioloog

    • Rosanne Hertzberger