Een beeldende handtas

Milou van Rossum ziet dat in de mode alles opeens iconisch is.

Het Franse tassenmerk Longchamp komt dit voorjaar met een nieuwe tas. Of liever gezegd: een oude tas, de Roseau uit de jaren negentig, enigszins aangepast aan de huidige mode en omgedoopt tot de Roseau Héritage. Het is niet zomaar een mooie tas, aldus Longchamp: hij heeft een ‘iconic status’, en is ook nog eens voorzien van ‘iconic details’.

Iconic, of iconisch, is een term die tegenwoordig graag wordt gebruikt, maar nergens is het woord meer in de mode dan in de modewereld.

Een kleine greep uit recente persberichten: volgende week opent in fotografiemuseum Foam een tentoonstelling met ‘iconische modefoto’s’. Dit jaar zal de ‘iconische Mobius-schoen’ van United Nude na tien jaar opnieuw worden geïntroduceerd. Het Nederlandse merk The People of the Labyrinths staat bekend om ‘luxe ambachtelijkheid met een iconische waarde’. U zult Claes Iversens Roosjurk uit 2007 waarschijnlijk niet kennen (ik krijg de jurk ook niet zomaar op mijn netvlies), maar volgens zijn pr-bureau is het een iconisch ontwerp. En bij Lannoo verscheen onlangs het boek Fashion Icons van Leen Demeester, dat niet alleen zoekt naar ‘de oorsprong van iconische kledingstukken’, maar ook ontwerpers als Jean Paul Gaultier en Marlies Dekkers laat vertellen over ‘hun eigen, meest iconische stuk’.

Het Engelse iconic kan betekenen: met de eigenschappen van een icoon, maar het Nederlandse iconisch wordt officieel alleen gebruikt als iets ‘beeldend van aard’ is, ‘als een beeld’. Het woord zoals dat tegenwoordig wordt gebruikt is dus een anglicisme. Maar goed, taal is levend, zullen we maar zeggen. Erger is dat het overmatig gebruik van het woord past in de recente devaluatie van positieve krachttermen. In de jaren tachtig was het al heel wat om iets aan te duiden als trendy. Daarna kreeg je de classic, de It-bag en vervolgens de musthaves.

En nu is dus bijna alles iconisch. Daar kan maar weinig overheen – behalve dan ‘meest iconisch’– en dus doen merken het liever niet meer voor minder. Dingen die langer meegaan dan een paar maanden en enigszins succesvol zijn, worden al iconisch genoemd, daarmee suggererend dat ze niet alleen mooi zijn, en tot voorbeeld van anderen, maar ook nog eens bestand tegen de tand des tijds en dus, om er nog maar eens een damesbladenuitdrukking tegenaan te gooien, een goede investering.

Zo bezien is iconisch eigenlijk ook het perfecte crisiswoord.