Vierduizend koffers per uur over de band

EK, Olympische Spelen, vliegvelden waar dan ook? Het Brabantse Vanderlande maakt bagagebanden voor ze die duizenden koffers per uur kunnen verwerken.

Veghel. - Het EK in Polen en Oekraïne: Vanderlande Industries uit het Brabantse Veghel bouwt in zes van de acht steden een nieuw bagageafhandelingssysteem op het vliegveld. Olympische Spelen, Londen: Vanderlande zorgt dat de bagageafhandeling op Heathrow ook tijdens de piek na de slotceremonie vlekkeloos verloopt. En dat met die onmogelijk gevormde tassen en koffers van atleten.

Vanderlande is wereldmarktleider bagageafhandelingssystemen. Sinds Barcelona 1992 bouwde het bedrijf op bijna alle vliegvelden in Olympische zomer- en wintersteden. Steden die plotseling grote aantallen bezoekers verwachten, weten het bedrijf te vinden. Bij wereldkampioenschappen, bij World Expo’s. De order vanuit Rio, waar in 2014 het WK voetbal en in 2016 de Olympische Spelen worden gehouden, is al binnen: een nieuw bagageafhandelingssysteem dat 106 check-in-punten bedient en 4.000 koffers per uur kan verwerken. Kosten: 24,6 miljoen euro. Op de helft van alle Europese vliegvelden en eenderde van de vliegvelden daarbuiten bevinden zich bagageafhandelingssystemen van Vanderlande.

Maar bagageafhandeling zorgt slechts voor de helft van de 600 miljoen die het bedrijf in 2012 omzette. De andere helft wordt omgezet in automatisering in magazijnen (H&M, Lidl, Amazon), in (post)pakketten (UPS, FedEx, DHL) en in onderhoud en service wereldwijd. De kans is groot dat er geen dag voorbij gaat dat je iets in je handen hebt dat op een Vanderlande-systeem heeft gelegen.

Veghel is een gemeente met zo’n 40.000 inwoners, midden in een plattelandsregio. Bij de Zuid-Willemsvaart ruik je het veevoer in de betonnen loodsen van de graangroothandel.

Hier begon Eddy van der Lande in 1949 een Machinefabriek. Hij bouwde machines voor weefgetouwen, steekwagentjes voor olievaten, installaties voor de gasflessenproductie. Veertien jaar later kocht het Amerikaanse bedrijf Rapistan zijn Machinefabriek. Rapistan zorgde voor een focus op transportsystemen. In 1978 kwam Eddy’s zoon Rein in de directie en korte tijd later werd hij de nieuwe algemeen directeur. De familie Van der Lande kocht het bedrijf in 1988 terug van Rapistan, samen met een participatiemaatschappij.

Vanaf dat moment kon Vanderlande, zoals de naam voortaan luidde, weer kijken naar de lange termijn, investeren, vernieuwen. De terroristische aanslag op een vlucht van Pan Am boven het Schotse plaatsje Lockerbie in 1988 leidde tot een golf aan investeringen. Röntgenscans moesten een vast onderdeel worden van bagageafhandelingssystemen. Vanderlande leverde het totale pakket.

Halverwege de jaren negentig kwam er een order van honderden miljoenen van koeriersdienst UPS. Vanderlande bouwde een systeem dat 250.000 pakketjes per uur verwerkte – begin deze eeuw uitgebreid naar 400.000 per uur.

De omzet daalde de laatste jaren, maar sinds 1988 verzevenvoudigden wel het aantal personeelsleden en de winst. En dat zonder grote overnames. Nu werken er bij het bedrijf 2.350 mensen, waarvan 1.100 in Veghel. Dit jaar maakt het bedrijf zo’n 17 miljoen euro winst. Minder dan in voorgaande jaren, als gevolg van de recessie – maar nog steeds winst.

„We zitten in een groeimarkt”, zegt Michiel Peters (46), de tweede algemeen directeur sinds Rein van der Lande in 2002 met pensioen ging. Boven zijn bureau een foto waarop wielrenners Beloki en Armstrong een berg beklimmen. Nee, die heeft hij niet weggehaald na de publicatie van het Usada-rapport. „De foto symboliseert voor mij nog steeds dat je bergop het verschil kunt maken.”

De enorme groei van e-commerce zorgt voor een logistieke aardverschuiving, zegt Peters. Als je garandeert dat een product dat voor twaalf uur besteld is, de volgende dag wordt thuisbezorgd, moet je snel zijn. Dat kan niet met orderpikkers en steekwagentjes. Maar wel met een geautomatiseerd magazijnsysteem dat 24 uur per dag draait. En dan nog iets: „Ook alle voedselretailers denken op dit moment na over thuis leveren.”

Vanderlande heeft wereldwijd zeventien vestigingen in dertien landen. Atlanta, Rio de Janeiro, Shanghai, Parijs. Maar het hoofdkwartier is en blijft in Veghel. Peters: „Er was een tijd dat de overheid bij maakindustrie dacht aan blauwe overals en werk dat beter in Roemenië gedaan kon worden. Nederland zou een diensteneconomie worden. Wat een waanzin.” De maakindustrie houdt zich bezig met hoogwaardige technologie, complexe software en mechanica, zegt Peters. ASML, Philips, VDL Groep en Vanderlande Industries bewijzen – volgens hem – dat de hightech maakindustrie in Nederland goed werkt. Servicebedrijven als advocaten en accountants eten daarvan mee. „Gelukkig beseft Den Haag steeds meer dat de hightech maakindustrie een van de kurken is waarop onze economie drijft.”