Unilever verkoopt Skippy aan Hormel in VS

Unilever verkoopt het iconische maar als goedkoop bekendstaande Amerikaanse pindakaasmerk Skippy voor 700 miljoen dollar (534 miljoen euro) aan het Amerikaanse levensmiddelenbedrijf Hormel Foods, de producent van vleesfabrikant Spam. Dat heeft het Brits-Nederlandse concern gisteren bekendgemaakt.

De Skippy-fabrieken in de Amerikaanse staat Arkansas en de Chinese provincie Shandong zijn bij de transactie inbegrepen.

Skippy maakt jaarlijks een omzet van 370 miljoen dollar. Unilever maakte in oktober bekend dat het van het merk af wil om de eigen productportfolio aan te scherpen. Skippy is in de VS het een na best verkochte pindakaasmerk. Alleen Jif verkoopt beter. Skippy heeft volgens analistren in de VS last van toenemende aantallen Amerikanen die last zeggen te hebben van pinda-allergieën. Skippy wordt in ongeveer dertig landen verkocht en is het grootste pindakaasmerk in China. Hormel wil met de aankoop zijn positie buiten Amerika versterken. In (AP, Novum)