Mindset change werkt echt

‘In 2010 hebben wij het Unilever Sustainable Living Plan gelanceerd. Daarin staat duurzame groei centraal. Duurzame groei gaat over meer met minder. In tijden van crisis is dat extra interessant. Juist nu we minder te besteden hebben, is er een grotere prikkel voor zowel consumenten als bedrijven om slimmer en efficiënter om te gaan met grondstoffen, energie, voedsel en spullen.

Kritisch kijken naar je energieverbruik en afvalstromen kan geld besparen door maatregelen te nemen die zich snel terugverdienen. Bijvoorbeeld korter douchen, het voorkomen van voedselverspilling, je huis of bedrijf isoleren of al je lampen door LED-lampen vervangen. Deze maatregelen leveren vervolgens weer extra bedrijvigheid en banen op.

De overheid kan duurzame groei faciliteren door bijvoorbeeld binnen de Europese Unie een 0 procent importtarief op duurzaam geproduceerde grondstoffen te bepleiten, of door het mogelijk te maken energiebesparing/efficiencymaatregelen mee te laten financieren in de hypotheek. Dan zijn er alleen maar winnaars.

Met andere woorden, als we met zijn allen die verandering voor elkaar krijgen, liggen er juist nu grote kansen om te verduurzamen. Ik zie in de dagelijkse praktijk van Unilever dat die mindset change echt werkt, en zie daarom 2013 met veel vertrouwen tegemoet.”