Oplage NRC stijgt in krimpende markt

NRC Handelsblad heeft in het derde kwartaal van vorig jaar 1,1 procent meer kranten verkocht. Op papier en digitaal samen was de verkochte oplage van NRC Handelsblad 199.123 exemplaren. Ochtendkrant nrc.next daalde licht met zeshonderd exemplaren naar 73.956 kranten.

Dat heeft het HOI vanochtend bekendgemaakt. Het instituut meet de oplagen van de dagbladen, publiekstijdschriften en vakbladen in Nederland.

Ook zakenkrant Het Financieele Dagblad steeg, met 1,6 procent naar bijna 60.000 verkochte kranten, evenals Trouw, met 2,1 procent naar bijna 91.000.

De Telegraaf, de grootste krant van Nederland, verloor opnieuw, nu 4,1 procent en verkocht dagelijks 540.000 stuks. De Volkskrant daalde ook, met 2,6 procent naar 263.000 kranten.

Vooral de regionale kranten hebben het nog steeds moeilijk. Alle regiotitels zagen hun verkochte oplagen afnemen. De Leeuwarder Courant, Het Parool en het Leidsch Dagblad verloren de meeste oplagen, tussen 7 en 8 procent.

De totale dagbladmarkt in Nederland liet ook in het derde kwartaal van vorig jaar een negatieve trend zien. Het aantal verkochte kranten – print en digitaal gecombineerd – is gezakt van 3,1 miljoen naar 3 miljoen exemplaren per dag. Dat is 3,2 procent minder.

De daling heeft een aantal oorzaken: steeds meer lezers halen hun nieuws van gratis websites en de economische crisis dwingt zowel consumenten als de gedrukte media zelf tot bezuinigen.

Bij de opiniebladen boekte HP/De Tijd een forse oplagestijging ten opzichte van het derde kwartaal van 2011. Toen verscheen het blad echter nog als weekblad. Het maandblad HP/De Tijd heeft nu een oplage van bijna 34.000 verkochte exemplaren, tegen toen 22.000. Elsevier zag zijn betaalde oplage afnemen met bijna 10 procent naar 107.000 stuks per week.