Als een chef-kok de muziek analyseren Vier grote beloftes voor 2013

2013 belooft een mooi jaar te worden voor Jacco Gardner, Noa Wildschut, Gaite Jansen en Frank Ammerlaan. Vier kunstenaars die op het punt staan van hun grote doorbraak.

Muzikant Jacco Gardner

Jacco Gardner (24), uit Hoorn, speelt keyboard in de band Lola Kite. In 2013 verschijnt zijn eerste soloplaat. Dit Cabinet Of Curiosities is als een stoffige diamant die werd opgegraven uit de jaren zestig. Gardner maakte een zorgvuldige reconstructie van alles wat destijds stijlvol en vooruitstrevend was, en combineerde het resultaat met een verfijnd talent voor songschrijven.

Ook het buitenland ziet Gardners symfonische talent. De Engelse krant The Guardian koos hem onlangs tot ‘artiest van de dag’, en de invloedrijke Amerikaanse website Pitchfork complimenteerde Gardner om zijn ‘vintage sweetness’, in het nummer The Ballad Of Little Jane.

Cabinet Of Curiosities verschijnt behalve in de Benelux, ook meteen in de rest van de wereld. De Amerikaanse platenmaatschappij Trouble In Mind hoorde zijn eerste single, en wilde graag zijn muziek uitbrengen. Bij dat label zitten meer artiesten met een hang naar de jaren zestig. Gardner: „‘Neo-psych’ noemen ze het daar: neo-psychedelica.”

Gardners grootste liefdes zijn sixtiesbands als The Zombies, Love en de producties van de Amerikaan Curt Boettcher, van bijvoorbeeld Eternity’s Children en Sagittarius. Boettcher vanwege zijn onmiskenbare stijl: „Zijn visie op zangarrangementen pik je er zo uit.” In sixtiesmuziek spreekt vooral de combinatie van onschuldig en lieflijk, en tegelijk naargeestig hem aan. „Die streef ik in mijn eigen muziek ook na.” In zijn liedjes speelt Gardner alle instrumenten zelf, met uitzondering van de drums.

Een nummer als Clear The Air is opgebouwd uit klavecimbel, klokkenspel, speelgoedpiano, elektrische gitaar, akoestische gitaar, bas en drum. En de mellotron. De mellotron, vertelt hij, was in de jaren zestig de eerste ‘sampler’; met toetsen die stukjes geluidstape lieten afspelen, zodat ze de klank van fluit of viool opriepen. Gardner: „Ik gebruik het in al mijn nummers. Dat spookachtige krakerige vioolgeluid bereik je uitsluitend met de mellotron.”

Aan veel nummers op Cabinet Of Curiosities werkte Gardner langer dan vijf jaar. Net zo lang tot het arrangement compleet was, en er niets meer ontbrak. Hij heeft daar zelfs een studie voor gevolgd: productie en muziektechnologie aan de HKU in Hilversum. Eerst was hij nog geen goede producer, vond hij. Tijdens zijn studie heeft hij eindeloos muziek geanalyseerd, om te doorgronden hoe het gemaakt was, met welke apparatuur en wat voor effecten.

Als een chef-kok wilde hij kunnen opnoemen uit welke ingrediënten zijn favoriete muziek was opgebouwd. Dat hielp. „Uiteindelijk lukte het me om mijn muziek te laten klinken zoals me voor ogen stond.”

Jacco Gardner speelt: 10/1 Eurosonic, Groningen; 12/1 Noorderslag, Groningen; 30/1 OT301, Amsterdam. ‘Cabinet Of Curiosities’ verschijnt op 11 februari.