AFM wil uitleg van Rabobank over advieskosten

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) wil opheldering van de Rabobank over de kosten die voor hypotheekadvies worden berekend. De Rabobank lijkt een nieuwe wet die de betaling voor zulk advies regelt, anders uit te leggen dan de bedoeling is. Dat heeft de AFM vandaag bevestigd. Zelfstandige financieel adviseurs betichtten Rabobank van concurrentievervalsing.

Volgens de nieuwe regels, die op 1 januari zijn ingegaan, moeten de consumenten advieskosten voor financiële producten (zoals hypotheken) rechtstreeks betalen. Voorheen werd voor advies vaak betaald via provisie, die in de prijs van het product was verwerkt. Ook als het product uiteindelijk niet wordt afgenomen moeten voortaan de advieskosten in rekening worden gebracht. Dat was voorheen niet het geval. De nieuwe regels gelden voor zowel zelfstandige adviseurs als banken.

Rabobank biedt echter advies aan waarvoor niet hoeft te worden betaald als er uiteindelijk geen hypotheek wordt afgesloten. De AFM-woordvoerder: „Wij zijn hierover nadrukkelijk in gesprek met Rabobank.” Volgens hem mag er onder de nieuwe regels geen enkele koppeling zijn tussen advies en product. „Maar bij het no cure no pay-model van de Rabobank lijkt daar toch enigszins sprake van te zijn.”

De lobbyclub voor zelfstandige adviseurs, Adfiz, heeft zich beklaagd bij de AFM over de handelswijze van de Rabobank. Het zou concurrentievervalsing zijn. Zelfstandige adviseurs vrezen dat zij straks uit de markt geprijsd worden. Rabobank is marktleider in hypotheken in Nederland en hanteert sinds 1 januari een tarief van 1.750 euro per advies – ruim onder de provisiekosten die voorheen werden berekend. Rabobank zegt dat te kunnen doen omdat het zijn vaste kosten over veel meer hypotheken kan verdelen.

De nieuwe regels zijn volgens de AFM nodig om te voorkomen dat adviseurs klanten nog langer verkeerde of niet de beste producten aanraden. Bij hypotheekadviezen werd de adviseur vroeger uiteindelijk betaald door de hypotheekverstrekker (de bank). Maar de provisies die banken uitbetaalden, verschilden nogal. Daardoor waren er „verkeerde prikkels” voor de adviseur. Rabobank was niet bereikbaar voor een reactie.