Waarom staat conditioner met de dop naar beneden?

Merel van Hoeve verbaast zich onder de douche over de verpakkingen van haar shampoo en conditioner: „Waarom staat conditioner op zijn kop in vergelijking met shampoo?”

Een blik in het haarverzorgingschap van de drogist leert dat niet elke conditioner de opening aan de onderkant van de fles heeft zitten. Ook zijn er juist shampoos waar dat wel het geval is. Maar Van Hoeve heeft gelijk voor een groot aantal merken. Onder meer Andrelon, Nivea, Garnier en Elvive hebben hun shampoos verpakt in een fles met de dop aan de bovenkant en hun conditioners staan met de dop naar beneden.

„Conditioner is over het algemeen wat dikker, het komt minder vloeiend uit de fles dan shampoo”, zegt Inge Kaaijk, woordvoerder van L’Oréal, waar de merken Garnier en Elvive onder vallen. Dat denkt ook verpakkingsdeskundige Eric Lutters van de Universiteit Twente. „Als de conditioner met de dop omhoog staat, moet je het naar beneden schudden.”

„Veel shampoos zijn dispersies: de werkzame stoffen zijn niet opgelost in water, maar fijn verdeeld in water. Als shampoo enige tijd staat, kan water vrijkomen. Een op-de-kopfles kan dit niet binnenhouden”, verklaart Roland ten Klooster, ook verpakkingsdeskundige in Twente. „Conditioner is vermoedelijk geen dispersie, maar een oplossing met weinig water. Het is veel stroperiger dan shampoo. Die kan wel op de kop.”

„Maar de allerbelangrijkste reden is misschien wel marketing”, zegt Lutters. „De klant moet het verschil duidelijk kunnen zien.” L’Oréal heeft inderdaad gedacht aan mensen die alleen goed zien met een bril – die gaat onder de douche meestal af. Die mensen vergissen zich door de verschillende flessen minder snel. Alleen een verschillend etiket is te weinig om in de douche snel de goede fles te pakken. „Toen we een tijdje bij Elvive zowel de shampoo als de conditioner een dop aan de bovenkant gaven, kregen we opmerkingen van consumenten, dat ze zich vergisten”, vertelt Kaaijk. Binnen de kortste keren zat de dop van de crème-spoeling weer onder. Wel zo duidelijk.

Ook een vraag voor deze rubriek? Mail naar vraag@nrc.nl

    • Laura Wismans